بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: عرضه اعمال بر امام(6)، رابطه امام زمان با معاد(2)؛تناظر عرضه اعمال امروز ما بر امام با کتاب و نامه اعمال در قیامت با این تفاوت که امروز امکان تذکر و توبه هست.
خلاصه:
- در عرضه اعمال، خود انسان و صحیفه جانش است که بر امام عرضه می شود، مانند نامه اعمال قیامتش، که نامه عمل خود کتاب جان انسان است حاضر در وجود خودش
- رابطه باخداوند، در دامنه امام که مطلق وجود ماست، برقرار می شود.
- عرضه اعمال امروز اما در هر لحظه بر امام، نظیر کتاب اعمال قیامت است، با این تفاوت که امروز امکان توبه و برگشت و اصلاح عمل داریم تا خالص به امام عرضه شویم، اما در کتاب اعمال قیامت دیگر امکان برگشت و اصلاح نیست.
- بَلْ بَدا لَهُمْ ما کانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ (انعام 28) : آنچه تا زمان ظهور درهنگام عمل مخفی بود، بعد از ظهور آن خفایای نیت و شخصیت افراد و باطن اعمال آشکار و ظاهر می شود
- وَ جیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسان (الفجر 23) : همانگونه که در قیامت رؤیت جهنم و شدّت آن موجب تذکر انسان میشود، به هنگام ظهور هم شمّه ای از جهنّم گناهان در ادراک انسان ها یافت میشود و موجب تذکر و توبه میگردد. در قیامت علم جزایی است و در ظهور علم اختیاری و موجب کمال است.
- اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسیباً (اسراء 14) : در قیامت و در ظهور انسان صحیفه وجود خودش را مشهود و حاضر می یابد و خودش چنان بصیر به حال خویش است که خودش برای حسابرسی اعمالش در صحیفه جان خویش کافیست.
- ظاهر شدن خفایای درونی اعمال و شخصیت انسان در ظهور و قیامت.
- شمّه ای از رؤیت جهنّم گناهان با ظهور ادراک میشود، تا تذکر و توبه در انسانها ایجاد شود. ( «و جیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسان» – الفجر ۲۳).
- در قیامت علم، جزایی است، ولی در ظهور، علم، اختیاری و موجب کمال است.
اولین کسی باشید که برای “مهدویت | جلسه 104” دیدگاه میگذارید;