بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: عرضه اعمال بر امام(6)، رابطه امام زمان با معاد(2)؛تناظر عرضه اعمال امروز ما بر امام با کتاب و نامه اعمال در قیامت با این تفاوت که امروز امکان تذکر و توبه هست.

خلاصه:

  1. در عرضه اعمال، خود انسان و صحیفه جانش است که بر امام عرضه می شود، مانند نامه اعمال قیامتش، که نامه عمل خود کتاب جان انسان است حاضر در وجود خودش
  2.  رابطه باخداوند، در دامنه امام که مطلق وجود ماست، برقرار می شود.
  3. عرضه اعمال امروز اما در هر لحظه بر امام، نظیر کتاب اعمال قیامت است، با این تفاوت که امروز امکان توبه و برگشت و اصلاح عمل داریم تا خالص به امام عرضه شویم، اما در کتاب اعمال قیامت دیگر امکان برگشت و اصلاح نیست.
  4. بَلْ بَدا لَهُمْ ما کانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ (انعام 28) : آنچه تا زمان ظهور درهنگام عمل مخفی بود، بعد از ظهور آن خفایای نیت و شخصیت افراد و باطن اعمال آشکار و ظاهر می شود
  5. وَ جی‏ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسان (الفجر 23) : همانگونه که در قیامت رؤیت جهنم و شدّت آن موجب تذکر انسان میشود، به هنگام ظهور هم شمّه ای از جهنّم گناهان در ادراک انسان ها یافت میشود و موجب تذکر و توبه میگردد. در قیامت علم جزایی است و در ظهور علم اختیاری و موجب کمال است.
  6. اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى‏ بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسیباً (اسراء 14) : در قیامت و در ظهور انسان صحیفه وجود خودش را مشهود و حاضر می یابد و خودش چنان بصیر به حال خویش است که خودش برای حسابرسی اعمالش در صحیفه جان خویش کافیست.
  7. ظاهر شدن خفایای درونی اعمال و شخصیت انسان در ظهور و قیامت.
  8. شمّه ای از رؤیت جهنّم گناهان با ظهور ادراک میشود، تا تذکر و توبه در انسان‌ها ایجاد شود. ( «و جیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسان» – الفجر ۲۳).
  9.  در قیامت علم، جزایی است، ولی در ظهور، علم، اختیاری و موجب کمال است.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “مهدویت | جلسه 104” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

دریافت دوره آموزشی

لطفا جهت دریافت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید