گزارش عملکرد سالیانه مؤسسه تمحیص – دی ماه 1402

میزان فعالیت های رسانه ای (طراحی گرافیک، تدوین صوتی و تصویری و…)، میزان فعالیت های پژوهشی (استخراج محتوا، پژوهش رسانه ای، تولیدات محتوایی، پیاده سازی متون و…)، دوره های آموزشی تولید شده، ضبط و آرشیو تمامی دروس، سخنرانی ها و… چه میزان بوده است؟

 

 

سخن آغازین (حسین عابدینی | مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی تمحیص)

تهاجم فرهنگی، یعنی تلاش دشمن برای تغییر یا تحریف فرهنگ و ارزش‌های اصیل و رفتارهای انسانی و ملی یک کشور، به منظور تضعیف خودباوری آن‌ها و تسلط همه جانبه بر امورشان. دشمن، با نفوذ در اندیشه ها و داده های افراد، منجر به ایجاد اراده های مورد نظر خود می شود، که این مسأله بنابر تصریح کلام مقام عظمای ولایت، از خطرناکترین تهاجمات به شمار می‌رود و صدور فرمان جهاد تبیین از سوی معظم له، حاکی از ضرورت پرداختن به این مهم است

در فضای فرهنگی علاوه بر سبک تبلیغی و کنشگری اجتماعی، محتوا و پیش زمینه‌ی علمی برای عمق و پایداری اثرگذاری بسیار مهم است که متاسفانه به جهت تشکیلاتی و مبنایی نبودن فعالیت‌ها و عدم نگاه منظومه ای به معارف، کمتر شاهد گسترش وسیع و اثرگذاری عمیق تولیدات فرهنگی در توده‌ی مردم مخصوصا جوانان جامعه هستیم. لذا در عرصه‌ی تبلیغ (مجازی و حقیقی) و فرهنگ، مهم آن است که پشتیبانی فکری و شناختی قوی و مبتنی بر مبانی عمیق و صحیح دینی در عین بیان شیوا، جوان پسند و هنری وجود داشته باشد تا اثر آن نیز عمیق بوده و از کارهای سطحی و مقطعی جلوگیری نماید. بنابراین ضرورت تولید محتوای نظام مند بر اساس مبانی دقیق و صحیح، فرآوری محتوا برای تبدیل به نیازهای جامعه و پرداختن به تولیدات فنی و هنری فاخر، از مسائلی است که در فضای حقیقی و مجازی کنونی دچار ضعف بوده و غالبا در شبکه های اجتماعی، شاهد فعالیت های سطحی و یا بعضا بدون محتوای صحیح هستیم که این مسأله موجب ضعف جبهه حق در جنگ نرم خواهد شد.

مؤسسه تمحیص جان بر آن است تا با تکیه بر مبانی فکری بزرگانی چون حضرت امام (ره)، علامه طباطبایی(ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)،تحت اشراف حضرت حجت الاسلام و المسلین استاد عابدینی، بتواند ترویج و تبیین معارف و حقائق را از مرحله متعالی تا عرصه‌ی اجرایی و کنشگری امتداد دهد تا به لطف و مدد خدای متعال، بر پایه‌ی اندیشه‌ی اسلامی و انقلابی، با ایجاد شبکه فعالان و متخصصان دینی، فرهنگی و هنری نسبت به جریان سازی تبیینی در کشور و بین الملل قدم بردارد تا موجب اثرگذاری عمیق و گسترده در نظام فکری و رفتاری توده‌ی جامعه مخصوصا قشر جوان شود.

فعالیت های پژوهشی (شامل ساماندهی گروه پژوهشی/ تولیدات رسانه ای)

ساماندهی گروه پژوهشی

  • دغدغه های اولیه

در شروع فعالیت جدی موسسه در دی ماه سال ،۱۴۰۱ پژوهشــگری در موسسه مشــغول فعالیت نبود و خرده فعالیت های پژوهشــی، با توجه به دغدغه افراد و عموما شاگردان اســتاد عابدینی در مناســبت ها و موضوعات خاص، به صورت موردی انجام می گرفت. این نوع فعالیت پژوهشی، نه تنها ظرفیت برنامه ریزی نداشــت تا بتوان به صورت مستمر خروجی محتوایی از بیانات استاد عابدینی داشــت بلکه همین فعالیت های پژوهشــی نیز در آینده قابل دسترسی نبود و عموما از بین رفته و قابل ارجاع نبودند.

  • ایجاد کارگروه های پژوهشی

لذا با همفکری و مشاوره، کارگروه های مختلفی برای فعالیت های پژوهشی مشخص شد:

  • کارگروه پژوهشی دوره های آموزشی
  • کارگروه پژوهشی کلیپ های هنری
  • کارگروه پژوهشی کتاب و جزوه طراحی فرم های پژوهشی
  • طراحی فرم های پژوهشی

همچنین فرم هایی برای پژوهش در قالب های مختلف طراحی شد:

  • فرم خام سناریو هنری
  • فرم خام سناریو آموزشی
  • فرم خام عکس نوشته
  • ثمرات

با گروه بندی و طراحی فرم های پژوهشی، امکان جذب پژوهشگر به مؤسسه فراهم شد و شاگردان استاد عابدینی و عموما طلاب مدرسه علمیه ثامن الائمه، در کارگروه های مختلف پژوهشی فعالیت خود را آغاز کردند. از فواید طراحی فرم های خام پژوهشی، یکسان بودن ساختار پژوهشی و سهولت دسترسی به محتواهای کار شده برای تولیدات رسانه ای بود. همچنین ارتباط بین نیروهای رسانه ای و پژوهشی به سادگی برقرار می شد و با هم افزایی مشکلات پژوهشی تا لحظه خروجی گرفتن از تولید رسانه ای قابل حل شد.

پژوهش رسانه ای

  • استخراج محتوا از کتاب‌های استاد

اولویت پژوهشی در مؤسسه را تولید محتوای رسانه از کتب استاد عابدینی قرار دادیم تا عموم مردم هرچه بیشتر نسبت به کتب ایشان آشنایی پیدا کنند و نسبت به مطالعه کتب، ترغیب شوند.

به همین دلیل تاکنون کار پژوهشی لازم روی کتاب‌های حضرت آدم، حضرت ادریس، حضرت ابراهیم، حضرت یوسف، خیمه خادمی، آداب انس با قرآن، اهل بیتی‌ها، ادب عاشقی و قدم عاشقی، به پایان رسیده است و در قالب‌های متن، عکس نوشته و پادکست و کتاب صوتی منتشر می‌شود.

  • استخراج محتوا از دروس استاد

همچنین محتوای عظیمی از سخنرانی ها و دروس استاد عابدینی در دسترس بودند که به علت تخصصی بودن و حجم زیاد، عموم مردم از محتوای غنی و کاربردی آن محروم بودند.

لذا با استخراج محتوای کاربردی و با قابلیت کار رسانه‌ای، از دروس مختلف ایشان، این محتواها در قالب‌های متن، عکس نوشته، پادکست و کلیپ هنری، منتشر شد.

همچنین موضوعات کاربردی تر و مباحث سلسله‌ای تبدیل به دوره‌های آموزشی مانند دوره جهاد تبیین، دوره امر به معروف و نهی از منکر و… شدند که در ادامه به شرح آن پرداخته شده است.

تاکنون بر روی دروس مختلف استاد عابدینی کار پژوهشی صورت گرفته که برخی عناوین آن در ذیل آمده است:

  • شرح کتاب المیزان
  • شرح احادیث کتاب اصول کافی
  • سلسله مباحث مهدویت
  • جهاد اکبر
  • شرح کتاب اداب الصلات
  • سیره تربیتی انبیا(برنامه تلوزیونی سمت خدا)
  • و درس اخلاق های هفتگی

نزدیک به سه هزار ساعت، پژوهش در یک‌سال اخیر در موسسه صورت گرفته است.

 

تولیدات محتوایی

در گروه پژوهشی تمحیص و در کارگروه کتاب و جزوه، تاکنون چند عنوان کتاب و جزوه آماده شده که هنوز منتشر نشده است:

1) کتابی پیرامون سلسله جلسات شرح حدیث عنوان بصری

2) کتابچه ای پیرامون موضوع غدیر کتابچه غدیر با عنوان برکه جاری در سه فصل تدوین شد که در آن به مباحثی مانند، منزل سلوکی غدیر / حکمت ارزشمندی اعمال در روز غدیر/ چکیده اعتقادات و اعمال انسان/ عدم محدودیت محبت/ تعریفی مودت/ ثمره مودت/ حب و بغض و… پرداخته می شود.

3) کتابچه ای با موضوع مهدویت کتابچه اخیر با عنوان رؤیت جان با موضوع مهدویت اولین کتابچه در موضوع مهدویت است که استاد عابدینی در سلسله جلسات شرح احادیث کتاب شموس المضیئه و دروس و سخنرانی های خود به آن پرداخته اند.

4) کتاب طلبه تراز انقلاب اسلامی که بر گرفته از درس اخلاق هفتگی استاد عابدینی در سال 1398 می باشد (در حال تکمیل)

5) کتاب زن و خانواده (در حال تکمیل)

6) سفارش ترجمه برخی کتاب ها و کلیپ های تصویری به زبان های انگلیسی و اردو

 

  • کتابچه رؤیت جان

در این کتابچه تلاش شده است با توجه به بیانات استاد عابدینی به سؤالات و شبهه های مهدویت پاسخ داده شود.

برخی از سؤالاتی که در این کتابچه پاسخ داده شده است: حقیقت غیبت چیست؟ / آیا غیبت، نتیجه اعمال ماست؟ / چرا باید غیبت محقق می‌شد؟ / چرا غیبت طولانی شد؟ / چرا غیبت به سود شیعیان می‌باشد؟ / چگونه امام زمان عجل الله تعالی فرجه را ببینیم؟/ جامعه مهدوی چه ویژگی هایی دارد؟

کتابچه رویت جان، در نیمه شعبان سال 1401 به صورت الکترونیکی در صفحات و کانال های استاد عابدینی منتشر شد و بحمدالله بازخورد خوبی از این کار دریافت شد؛ تلاش موسسه بر این است که بتواند در نیمه شعبان امسال نسخه زبان انگلیسی این کتابچه را منتشر نماید.

 

  • پیاده سازی متون

با توجه به اهمیت صحبت های استاد عابدینی و درخواست مخاطبین برای در دسترس قرار گرفتن متون دروس و سخنرانی های استاد، سعی بر این است که تمامی جلسات ایشان پیاده سازی متنی شود. با این کار علاوه بر تکمیل مرکز داده گروه پژوهشی تمحیص، به فعالیت های بعدی پژوهشی بر روی محتوای سخنرانی ها، سرعت داده می شود. همچنین با بارگزاری متون در سایت تمحیص و ایجاد افزونه جستجوگر پرقدرت به سادگی و سرعت می توان به صحبت های استاد عابدینی در موضوعات مختلف مورد نیاز، دسترسی پیدا کرد.

با توجه به گستردگی سخنرانی ها و دروس استاد عابدینی، پیاده سازی هایی که صورت گرفته است به شرح ذیل است:

1) شرح کتاب المیزان: از بیش از 900 جلسه برگزار شده، حدود 250 جلسه آن تایپ شده است و برای برخی از جلسات ویراستاری، جستجوی منابع آیات و روایات و همچنین عنوان گذاری انجام گرفته است.

2) شرح کتاب اصول کافی: تایپ بیش از 100 جلسه از حدود 420 جلسه برگزار شده

3) درس اخلاق‌های هفتگی (حدود 30 جلسه)

4) سخنرانی‌های استاد عابدینی

 

 

فعالیت های رسانه ای شامل: طراحی | تدوین صوتی و تصویری

طراحى گرافيك

در بخش رســانه مؤسســه تمحیص، تاکنون در موضوعات مختلفی بر اساس نیاز های مخاطبین در جامعه و مناســبت های سالانه، با محوریت بیانات استاد عابدینی از محتوای دروس مختلف مانند شرح تفسیر المیزان و شــرح اصول کافی و درس اخلاق هفتگی، همینطور ســخنرانی های ایشان، طراحی های گرافیکی انجام گرفته که در ذیل موضوعات آن آمده است.

موضوعات پرداخته شده در طراحی های گرافیک تاکنون:
* خانــواده / غدیــر خــم/ معرفتــی اخلاقی / سیاســی اجتماعی / محتواهای برگرفته از تالیفات ایشان

بخش طراحی گرافیک گروه رسانه ای تمحیص، در یکسال اخیر بیش از ۱۲۰ عکس نوشته تولید کرده است. این گروه موظف اســت برای هر پست در اینستگرام و کلیپ های تدوین شده، کاور مخصوص به آن را طراحی کند.

 

تدوين صوتى تصويرى

  • کلیپ صوتی (پادکست)

پادکست نیز مانند سایر تولیدات رسانه ای، مخاطب خود را دارد. کلیــپ صوتی این امکان را فراهــم می کند تا محتواهایی که تصویر و فیلم آن جلســات ضبط نشــده است را در اختیار مخاطب بگذاریم، همچنین این نوع تولید رسانه ای جذابیت خاص خود را دارد.

موضوعات پرداخته شده در کلیپ های صوتی تاکنون:

1) حج ابراهیمی

در ایام ذی الحجه امســال، هفت عــدد کلیپ صوتی از صحبت های اســتاد عابدینی که عمدتــا از برنامه تلویزیونی ســمت خدا در سالهای گذشته تهیه شد. همچنین برش هایی از درس شرح احادیث کتاب اصول کافی برای تهیه این کلیپ های صوتی استفاده شد.

2) اربعین (در راه گوش بده)

برای سهولت دسترسی مخاطبین به محتواهای اربعینی، ایده ای در گــروه تمحیص به وجود آمد که بنرهایی طراحی و در موکب های بزرگ مســیر اربعین نصب شــود که با کد کیــو آر، مخاطبین بــه صفحــه ای دسترســی پیدا کننــد که صوت ســخنرانی های اســتاد عابدینی، عکس نوشته و کلیــپ های صوتی با موضــوع اربعین در آن قرار داده شده است. ۱۶ عدد کلیپ صوتی از درس انســان شناسی استاد عابدینی آمده شــد که برخی از عناوین آن، بدین شرح است: ارتباط اربعین و عاشورا / راه های تقویت اربعین/ نهضت جاماندگان اربعین/ اربعین و فضای مجازی/ اربعیــن و اقتصاد توحیدی/ ظرفیت های اربعین/ اربعین و جهانی شدن/ اربعین، رسانه زنده و… همچنین از کتاب قدم عاشــقی، ۵ عدد پادکســت آماده شد که محتوای کتاب به عنوان پنج موکب، مجدد بازنویسی، صداگذاری و تدوین شد.

3) ماه های رجب، شعبان، رمضان

در سال گذشته، از بیانات استاد عابدینی و همچنین آیت الله ممدوحی، ۸ عدد کلیپ صوتی آماده شد.

4) سیاسی اجتماعی

همچنین پادکســت هایــی نیز بر اســاس نیاز روز جامعه تولید شــد. مانند: ادراک ظلم / فتنه رســانه ای شیطان و …

  • کلیپ های تصویری

در تدوین کلیپ های تصویری، گروه رسانه ای دو نوع کلیپ هنری و دوره های آموزشــی را برای خود تعریف کرده است و هر کدام روند متفاوتی را طی می کند. کلیپ های هنری در موضوعات، ســبک ها و کیفیت های متفاوتی تدوین می شوند. تا کنون بیــش از ۲۰۰ کلیپ هنری بین ۳ تا ۷ دقیقه تدوین شده است. سبک های مختلف کلیپ های هنری شامل: موشن گرافی/ ریلز و کلیپ ساده می باشد.
موضوعات پرداخته شده در تدوین کلیپ های تصویری تاکنون:

سیاسی اجتماعی

  • امر به معروف و نهی از منکر
  • خانواده ولایی
  • ربیون

معرفتی

  • وفای به عهد
  • مقام صدق
  • مقام رضای الهی
  • توکل بر خدا
  • محبت
  • جمعه های مهدوی

مناسبت ها

  • غدیرخم
  • مباهله
  • محرم
  • اربعین
  • ولادت و شهادت های معصومین(علیهم السلام)
  • ماه های قمری رجب شعبان و رمضان

موضوعات ویژه

  • روحانیــت و طلبگی: در این ســری کلیپ ها اهمیــت طلبگی و جایــگاه طلبه در اجتمــاع و وظیفه ی او بیان شده است.
  • حاج قاسم سلیمانی
  • نجوای دوســت (قــرآن): ســری کلیپ های نجوای دوســت برگرفتــه از کتاب آداب انــس با قرآن اســت که شــامل ۳۰ قســمت تدوین و در ماه مبارک رمضان ،۱۴۴۴ در شــبکه قرآن و فضای مجازی منتشر گردیده است.
  • فلسطین
  • جنگ شــناختی: ســری کلیپ هــای جنگ شــناختی، با عنــوان داده ها و اراده ها مطرح شــد وبه اهمیت شــناخت دشــمن و وظیفه ی ما به نســبت این وقایع و فتنه ها پرداخته است.
  • شهید و شهادت
  • حج ابراهیمی: این ســری کلیپ هــا برگرفته از برنامه تلویزیونی ســمت خدا و برای ایــام حج در ماه ذی الحجة است.

 

مجموعــه کلیپ های جمعه هــای مهدوی، برگرفتــه از درس مهدویــت با محوریت کتاب شموس المضیئة و تدریــس اســتاد عابدینی می باشــد که از ســال ۱۳۹۳ آغاز و در سال ۱۳۹۸ پایان یافت. این کلیپ هــا از تاریخ ۱۴ مهــر ،۱۴۰۲ تدوین شــده و جمعــه ی هر هفته در فضای مجازی منتشر شده است

 

پرونده خانواده ولایی

با توجــه به اهمیــت مباحث خانــواده، از ۲۹ خرداد امســال، همزمان با سالروز ازدواج و حضــرت علی علیه الــسلام، حضرت زهــراسلام اللــه علیها انتشار تولیدات رسانه ای با موضوع خانواده شــروع شد. این پرونــده به مباحثی همچون: قاعده زوجیت/ محبت میان خانوده/ فرزند آوری/ صلــه ارحام/ نقش زن در آخرالزمــان/ الگوی توسعه خانواده ولایی و… می پردازد. این پرونده علاوه بر کلیپ های هنری شامل عکس نوشــته و کتابچه نیز می شــود و دوره آموزشــی برای آن در حال تنظیم و آماده سازی است.

 

 

پيامرسان هاى خارجى

پیام رسان تلگرام:

  • شروع فعالیت:22 آبان 1394
  • اعضای کانال: 2200 کاربر
  • میانگین بازدید کنونی: 500 بازدید

شبکه اجتماعی اینستاگرام:

  • شروع فعالیت:1397
  • اعضای صفحه: 16400
  • کاربر میانگین بازدید کنونی: 10-30 هزار بازدید

در مدت فعالیت صفحه اینستاگرام در یکسال اخیر، بیش از 150 ریلز و پست و 300 استوری با محوریت سخنان استاد معظم محمدرضا عابدینی در موضوعات مختلف بارگذاری شده و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. در کنار بارگذاری محتوای تولید شده توسط گروه طراحی و تدوین مؤسسه تمحیص، جلسات دروس اخلاق استاد عابدینی نیز در این صفحه به صورت زنده پخش می شود تا کسانی که به صورت حضوری نمی توانند در دروس شرکت نمایند بتوانند به صورت زنده شاهد جلسات درس استاد باشند.

شبکه اجتماعی یوتیوب:

  • شروع فعالیت: آذر 1401
  • اعضای کانال: حدود900 کاربر
  • میزان بازدید: بیش از 1200 ساعت
  • تعداد کلیپ بارگزاری شده: 59
  • بیشترین بازدید:17000 بازدید برای کلیپ آیت الله بهجت
  • بازدید یکساله: 51000 بازدید

5 ستاره

0%
0 دیدگاه

4 ستاره

0%
0 دیدگاه

3 ستاره

0%
0 دیدگاه

2 ستاره

0%
0 دیدگاه

1 ستاره

0%
0 دیدگاه

0 ستاره

100%
1 دیدگاه

توسط 0 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    علی

    خیلی عالی …
    ماشاءالله ….

    1402/10/29

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

دریافت دوره آموزشی

لطفا جهت دریافت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید