برای حفظ وحدت رویه‌ی مسلمین و تقویت جبهه مقاومت استفاده از چه آیات کاربردی برای این موضوع مناسب است؟

سلام علیکم و رحمةالله
بسم الله الرحمن الرحیم
« وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»

بشنوید سخنان جذاب و قابل تامل حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که توسط حجت الاسلام علی تقی زاده، دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه ها» مطرح شد.
با توجه به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران ‌و تنبیه رژیم صهیونیستی در عملیات موسوم به “وعده صادق” که نشانه تغییر رویه،تاکتیک و نظم جهانی در مبارزه با استکبار می باشد، برای حفظ وحدت رویه مسلمین و تقویت جبهه مقاومت استفاده از چه آیات کاربردی برای این موضوع مناسب است؟

در رابطه با آیه‌ای که فرمودید که چه آیهی رو بیشتر مطرح بکنیم، تقریبا یه شاید یک ساعت و این دو ساعتی هست فکر میکنم و آیات مختلفی را بررسی کردم و شاید خلاصه هر کدام از اینها به جهتی حقیقتی لازم باشه و به خاطر این که این حقیقتی که پیش آمده خودش ذو وجوه است؛ از یه جهت یک پیروزی است، از یک جهت یه تغییر تاکتیک است، در رابطه با برخورد. از یه جهت نظام جهانی درگیر با نظام جهانیست و فقط یک برخورد دو کشور با یکدیگر نیست از یک جهت کمک به جبهه و محور مقاومت است که در اتحاد بالاتر است.

از یک جهت یه استراتژیک جدیدی برای انقلاب اسلامی است که دیگر برخورده مستقیم آشکار انجام می‌دهد. لذا از گردنه های مهم انقلاب اسلامی است که آثار زیادی بعد از این بر جامعه گذاره و شاید یک تغییر رویه‌ای در نگاه چهل و چند ساله‌ی انقلاب باشد. به لحاظ اقتضایی که امروز پیش آمده و لازم بوده و این تغییر رویه، با همه اون صبر دقیقی که تو این چند سال نسبت به این مسئله خاص بوده و البته تدریجا هی رشد کرده تا به این مسئله رسیده، که از اون حالت صبر و یا دفاع غیر مستقیم، به تهاجم مستقیم منجر شده، خودش یک  گردنه‌ای برای انقلاب اسلامی است فقط بحث اسرائیل مطرح نیست بلکه بحث مقابله با جبهه کفراست که اسرائیل به عنوان نوک پیکان خودش رو مطرح کرده و الّا آمریکا فرانسه، انگلیس و کشورهای متحجر خلیج فارس همه به عنوان اذناب اونها هستن و این تغییر تاکتیک یه تغییر نگاه در جهان ایجاد کرده و از یه قدرت عظیمی حکایت می‌کند که این هم خودش یه بحث دقیقی است.

 از جهت دیگری خوشحالی مؤمنان و از اسباب وحدت جهانی بین مؤمنان است. نه فقط محور مقاومت بلکه مؤمنان در جهان خوشحالیشان را در پی دارد. از جهت دیگری ممکنه به وحدت ظاهری بین ظالمان هم به جهتی کشیده بشود که اونها هم در مقابل این تغییر تاکتیک یه احساس ناامنی جدید تری بکنن و ممکنه کنار هم استادن به جهت ظاهری قوی تر هم باشد، از جهتی ممکنه در جریان غزه تأثیر بگذارد و اگرغزه را به فشار بیشتری به صلح در اونجا کشیده بشه تا مسئله بیشتر بیخ پیدا نکند و تزلزل رژیم صهیونیستی بیشتر نشه، از این جهت میتواند نزدیک بشه به جریان صلح حدیبیه که در سوره فتح:« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا» و آیات بعدش نازل شد که بشارت فتح مکه پس از او برای پیغمبر اکرم بعد از قبول صلح حدیبیه پیش آمد که این می‌تواند یک طلیعه‌ی جالبی باشد.

 اگر جریان آغاز یه فتحی باشد، که این فتح به دنبالش فتوحات دیگه و ورود فوج فوج مردم به دین رو شامل بشه و که کشش این مسئله هم هست، اگر که مدیریت خوبی در مسئله بشود، می‌تواند تشبیه به فتح مکه بشود و آیات شریفه از «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» به اصطلاح دلالت بر آن بکند.

 از طرف دیگری شاید اون چه که سبب بشود که بتوانیم مدیریت بکنیم، جبهه داخلی کشور خودمون رو در کنار اون اتحاد محور مقاومت بتوانیم از داخل هم به یک وحدتی و هماهنگی برسونیم، شاید یه موضوع مهم می‌باشه که اگر درست مدیریت بشه اون وقت می‌تواند با مظهریت این آیه‌ی« إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ[1]» که این رو شعار قرار بده که این قتال را به عنوان این که یک حرکت برای تثبیت کشور و به عنوان یه حقیقتی است که می طلبند که دل ها کنار یکدیگر باشد تا اون صفوف متمرکز وبه دنبالش بنیان مرسوس شدن که بنیان یک ساختمانی است که همه اجزاش با هم تناسب پیدا بکنن. این بنیان مرسوس و غیرقبل نفوذ باشد، با این نگاه هم می‌تواند درون کشور رو سوق به عرصه وحدت بدهد که محور وحدتی بشود، که بعضا تبلیغ بر این مسئله‌ی هم شروع شده، منتها اگر این با دقت و نگاه به آیه شکل بگیرد و همچنین امیرمؤمنان علیه السلام از همین آیه در جنگ صفین برای بالا بردن انگیزه یاران خود و ایجاد وحدت استفاده‌ی قویی کردن و مطرح کردن این آیه رو و همچنین این آیه بیان این است که چگونه انسان محبوب خدا بشود و سبیل خدا و راه خدا رو پیش بگیرد که این دغدغه ی همه‌ی مومنان است.

این صف واحد بودن در مقابل دشمن آشکار و واضح را می‌تواند شکل بدهد ، همچنین میتواند در جبهه جهانی اتحاد مومنان و در جبهه منطقه ای محور مقاومت را با عنوان یک ارتباط و اتحاد برای این که همه آن عوامل دیگری که ممکنه پیش بیاد، که هر کدام آیه‌ای رو می طلبید ولی چون قطعی نیست که کدام پیش می آید.

 این آیه ولی میتواند الان با عنوان یک به عنوان شعاری که وحدت را که ضروری ترین چیز در جامعه است را ایجاد بکند، در حالی  که بحث قتال است، وحدت قتال اون هم با دشمن آشکار است، آن هم یک وحدت داخلی که از وحدت داخلی شروع می شود و به وحدت منطقه ای در محور مقاومت و به وحدت مومنان در جهان منجر بشود.

و این رابطه را بتوانیم با این ایجاد کنیم، هرچند در هر کدام از مسائل جزئی تر این مسئله میتوانیم شواهد دیگری از آیات را مثل سوره نصر آیه ی سوره ی فتح و آیه «وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ» را در رابطه با جریان اینکه دشمن ببیند قدرت برای خداست و خدا شَدِيدُ الْعَذَابِ است که اهل ظلم این رو ببینن، هر کدام تو جهت خودشون میتوانن اینها اثرگزار باشن و همچنین اگر که با جریان جنگ بدر تشابهی پیدا بکند که آیات شریفه‌ای که در نزول ملائکه الهی بودند که ملائکه مسوّمین و ملائکه منزلین در اونجا نازل شدند « وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ ۗ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»[1] که چندین بار در قرآن تکرار شده و اینها هر کدام میتواند به جهتی تشابه و استفاده از این مسئله رو داشته باشد. میتوانیم یک آیه را به عنوان محور قرار بدهیم و از آیات دیگه به عنوان جهات مختلف استفاده بکنیم سوره نصر، خوبیش این است که به دنبال «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» بعد و دیدن این که مردم ، فوج فوج به دین وارد میشوند و به دنبالش «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا» که وظیفه مردم رو در اونجا به عنوان توجه ویژه به خدا و جبران گذشته، جلب می‌کند، این توجه خیلی خوب است این که نصر رو از خدا ببیند در انسان که « وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» در سوره آل‌عمران 126 این خودش یک توجه ویژه است که از این آیه میشود استفاده کرد و همچنین آیات دیگری که در محضرش بودیم وعرض شد.

 پیشنهاده بنده این است که با توجه به جریانات مختلفی که ممکنه پیش بیاد و ضرورت جبهه داخلی و وحدت جبهه داخلی « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ[2]» که این رو هم برای ادامه و مقابله های آینده میتوانیم به عنوان یک مقدمه ببینیم به خصوص با اینکه امیرالمؤمنان علیه السلام این آیه رو در جنگ صفین برای بالا بردن انگیزه یاران خود این رو می‌خوندن و از آن استفاده می‌کردند.

شاید تناسب خوبی داشته باشه در کنار این که هر کدوم از اون آیات دیگری که بیان شد خودش زیبایی های خاص خودش رو دارد، مثل:« إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا» یا « لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا»[3] که اونجا هم بسیار کوتاهی های گذشته رو امت جبران بکنن تا این که این فتح تثبیت بشود هر کدوم از اینا جای خودش رو داره و زیباست که باید یه مجموعه نگاه بکنیم منتها هر کدوم به جهتی.

ان‌شاءلله خدای سبحان همه‌یمان را در مسیر تلبس به آیات قرآن و تحقق آیه در وجودمون بیش از گذشته کمک بکند.

 و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

[1] آل عمران 126

[2] صف 4

[3] فتح 2

 با دعا و شرکت در ختم صلواتمجاهدین اسلام را برای غلبه بر رژیم خبیث یاری کنیم
«کلیک کنید»
در این برهه از زمان، شکست یهود و صهیونیسم، ظهور را تعجیل می‌کند.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “زندگی با آیه‌ها | آیات مقاومت” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

دریافت دوره آموزشی

لطفا جهت دریافت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید