… سلوک تشکیلاتی در جامعه ی ایمانی ویژه نخبگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با هدایت استاد محمد رضاعابدینی /هم افزایی هسته منظومه ی فکری علامه طباطبائی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحمدلله رب العالمین وصلاه و سلام علی محمد و آل طاهرین و لعن دایم علی عدایهم اجمهین الی یوم الدین اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا” ان‌شاءالله که از یاران و یاوران وبلکه سرداران حضرت باشیم بازم عرض تسلیت دارم عظم الله اجورکم ان‌شاءالله خدای سبحان همه ی عزاداری های دوستان و عبادات دوستان رو در این ایام و در این لیالی به کرم خودش قبول کرده باشه و مارو از شیعیان امیرمؤمنان علیه السلام ان‌شاءالله ثبت کنند در این شب‌ها و تقدیرات ما رو در این ایام و شب‌ها ان‌شاءالله بهترین تقدیراتی که برای اولیاء خودش قرار می‌دهند برای ما هم ان‌شاءالله این تقدیرات را به برکت وجود مبارک امام زمان که واسطه در تقدیرات اعمال ما هستند ان‌شاءالله قرار بدهند خب بحثی که ما در خدمت دوستان بودیم عرض کردیم که سعی می‌کنیم مباحث تشکیلات رو مبتنی بر آن‌چه که حوادث و وقایع و حالات و مباحثی که پیش بیاد درضمن همون‌ها این مسائل رو مطرح بکنیم تا ایشان الله قالب هم همچنان‌که محتوا رو از دین خدا می‌گیریم قالب‌ها هم از دین خدا اخذ بشود خوب کاری است که کم‌تر شده و لذا ممکنه در ابتدای امر برای دوستان شبهاتی مسائلی سوالاتی پیش بیاد که کم‌کم این‌ها جا میفته تثبیت می‌شه و ان‌شاءالله بهتر از این می‌تونیم به عنوان یک مباحث جدی‌ از این‌ها استفاده بکنیم منتها درعین‌حال رویکرد بحث‌مون به مناسبت این‌که این ایام ایام دعاست ایام ارتباط با مقام ولایت است ایام ارتباط با خدای سبحان است مقام تقدیر اعمال است و مباحث این‌جوری سعی می‌کنیم این رویکرد رویکرد اخلاقی و معرفتی اخلاقی باشه و درعین‌حال استفاده ی تشکیلاتی و حرکت‌های جمعی هم از این مباحث داشته باشیم لذا اگر دوستان گاهی می‌بینند که لعاب مسئله در رابطه با نظام اخلاقی عمومی غلیظ هست بی‌مناسبت نیست بالاخره تناسب ایام به این مسأله دامن خواهد زد اما درعین‌حال سعی می‌کنیم که نوع انتقال روجوری قرار بدیم که دوستان احساس بکنند اگر به این مسئله هم توجه ویژه داشته باشند که می‌خوان بحث بحث تشکیلاتی باشه از ابتدا تا انتها رو بتونن برای اون مورد ان‌شاءالله استفاده بکند جلسه قبل در رابطه با حقیقت ماه رمضان و روزه و اثر اون در نگاه تشکیلاتی صحبت کرده‌ایم و اشاره‌ای هم به بحث نزول قرآن و حقیقت قرآن در مباحث تشکیلاتی به‌عنوان اون اساس‌نامه کار تشکیلات و اجتماع صحبت شدش هرکدوم از اینا جای بحثشون بسیار باقی است ما سعی‌مون بر این است که تو جلسات یک تذکری رو آغاز بکنیم که ان‌شاءالله پیگیریش با دوستان فعال فرهنگی است که حضور دارند و و دنبال سوژه‌هایی هستند که مباحث تشکیلات را بیش‌از پیش جلو ببرن اول با اون نگاه اخلاقی بحث را آغاز می‌کنیم ان‌شاءالله و بعد کم‌کم اون لایه‌های تشکیلاتی‌اش رو هم ضمیمه می‌کنیم تو بحث شب‌های قدر یکی از مباحثی که در بحث شب‌های قدر مطرح است این است که ما در روایات زیادی داریم که این روایات خیلی هم متعدد است می‌فرمایند که خدای سبحان می‌فرماید با این آیه شریفه‌ای که در قرآن کریم است که ذیل این آیه این روایات وارد شدند بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم وقل اعملوا فسیرى الله عملکم ورسوله والمؤمنون ثم ستردون إلی عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون آیه شریفه می‌فرماید هر کاری می‌خواهید بکنید بکنید شما در انتخاب عمل آزادید ما این آزادی عمل رو به شما دادیم قدرت دارید قل اعملوا فسیرى الله اما بدانید که هر عملی که انجام می‌دید در مرئی و منظر خدای سبحان است سیاره الله عملکم خدا می‌بیند سیره الله سین هم که آمده نه به‌معنای بعداً می‌بیند به‌معنای این است که تحقیقاً خدا می‌بیند تأکید رؤیت است چون خدا زمانی نیست فسیرى الله عملکم ورسوله والمؤمنون غیر از خدای سبحان که عمل شما را می‌بیند رسول گرامی اسلام هم عمل شما را می‌بینند و مؤمنون هم عمل شما را می‌بینند بعد از این می‌فرماید که این سه دسته که خدای سبحان است و رسول اوست و مؤمنون که در روایات تعبیر شده المؤمنون حضرات معصومین علیهم‌السلام قطعاً هستن البته مراتب اهل ایمان و بزرگان و اولیاء الهی هم به مراتبی از رؤیت اعمال مؤمنین و دیگران دست دارد ستردون إلی عالم الغیب و الشهادة و شما زود باشد که برگردید به عالم الغیب و الشهادة یعنی به سوی خدای سبحان که او عالم غیب و شهادت است و درمرئی و منظر او غیب و شهادتی در کار نیست ولی شما که غیب و شهادت دارید برمی‌گردید به سوی او فینبئکم بما کنتم تعملون و شما به اون‌چه که عمل می‌کنید انباء و اخبار می‌شوید و شما هم می‌فهمید خیلی آیه شریفه مباحث مهمی رو دربر داره که البته خب در جلسات متعددی ما این بحث رو برای دوستان روایاتش رو کامل خوندم و ان‌شاءالله یه کتابی است در همین زمینه آماده چاپ داره می‌شه عرضه می‌شه نواراش هم هست دوستان به‌تفصیل ش رجوع می‌کنند اما خلاصه‌ای از بحث که برای این مرتبه بحث ما مفید است این است که می‌فرماید که در روایات ذیل آیه اعمال همه انسان‌ها در لحظات مختلفی بر امام و رسول و خدا عرضه می‌شود در بعضی از روایات دارد که هر صبح و شام یعنی تعبیر بعضی از روایات آمده که هر مصباحا ومساء و این رومن فقط من الان نقلش رو می‌کنم و بعدش هم هستش دوستان می‌تونن روايات ش رو ببينند یا یوم و لیله روز و شب یا کل صباح هر صبح ببینید صبح و شام هرصبح کل یوم هر روز دوشنبه و پنجشنبه هفتگی یوم الخمیس روز پنجشنبه عشیه خمیس یعنی شام پنجشنبه بعد می‌فرماید در بعضی از روایات سالی یک‌بار شب نیمه شعبان یا روز عرفه یا در بعضی از در حقیقت به استحضاراتی که آدم می‌تونه از به‌اصطلاح بعضی از روایات استفاده بکند این است که در شب‌های قدر که لحظه‌ای است که در این‌ها اعمال بر خدا و رسول عرضه می‌شود خوب عرضه شدن اعمال بر خدا و رسول در لحظات مختلف چه معنایی می‌تونه داشته باشه چه استفاده‌ای می‌شه ازش کرد که رابطه‌ی بین اعمال عرضه اعمال با تقدیر اعمال در شب‌های قدر می‌شه چیست و رابطه بین عرض اعمال و تقدیر اعمال و نظام و کار تشکیلاتی که ما باید برنامه‌ریزی بکنیم چگونه ممکن باشه این سه سوال را به‌صورت اختصاری ان‌شاءالله امروز درصدد جواب شیم یکی این‌که چرا این مقدار تعدد در عرضه‌ی اعمال در روایات وارد شده که صبح و شام صبح دو روز در هفته پنج‌شنبه‌ها یک روز در هفته به‌صورت سالیانه و به‌صورت عمرانه که عمر انسان یک‌بار در آخرین لحظه عمرش همه اعمال بر حضرات عرضه می‌شود و بعد در نهایت در قیامت کتاب اعمال انسان است که یک‌جا به او داده می‌شود و در معرض کتاب اعمالش قرار می‌گیره که همه‌ی عمرش رو این یک نگاه که عرضه اعمال مراتبی دارد و در روایات فرمودند که این اعمال وقتی این‌گونه عرضه می‌شود فاحذروا پس حذر کنید یعنی ما اینا رو داریم اینار رو برای شما می‌گین این‌جور نیستش که فقط بدانید بلکه دانستنی است که به دنبالش تحذیر است مراقبه می‌خواد که انسان این‌ها را که گفتیم برای این است که به انسان مراقبه دست بده اگر انسان به این اعمال چنگ می‌زنه و عملی رو انجام می‌ده و بعدعمل این‌گونه عرضه می‌شه در روایات می‌فرماید پس فاحذروا مراقبه عمل رو هم داشته باشید بیان‌شده قبلاً برای مباحث این ذیل روایات که هر مرتبه‌ای از عمل که عرضه می‌شود مرتبه‌ای از تثبیت است یعنی روزانه و هر صبح و شام عمل ما بر امام و رسول و هر لحظه عرضه می‌شود این مرتبه  از تثبیت است اما این تثبیت تو مرتبه‌ی بعدی که دو روز در هفته هست قابل تصحیح هست یعنی مثل این میمونه که گاهی این برنامه‌های نرم‌افزاری که برای ثبت‌نام‌ها یا به صلاح چیزها می‌گذارند بعد می‌گن یه ویرایش دوباره براتون امکان‌پذیر است اگر رجوع کردید تا فلان وقت امکان دارد که یه ویرایش دوباره‌ای بکنید بعضی از این‌ها رو تصحیح بکنید این تصحیح اعمال در رابطه باز تثبیت ش تو نظام کتاب اعمال انسان در زمان‌های مختلف یکی از مباحث عظیمی است که راه دارد به ما فرمودند که هر لحظه که عمل رو انجام می‌دید بدونید در مرئی و منظر است و ثبت می‌شه اگری عمل رو انجام دادید تو هر لحظه بدانید صبح و شام دوباره این عرضه محقق می‌شود لذا قبل‌از این‌که صبح تمام بشود عملی رو که در روز انجام دادی یا عملی روکه درشب انجام دادید قبل از اینکه شب تمام شود قابلیت تصحیح دارد اگر این عمل در شبانه‌روز تصحیح نشد و همون جوری که انجام‌شده بود باقی موند این عمل دوباره برای دوشنبه و پنجشنبه ها که حالا اینم دوشنبه پنجشنبه ها زمان ویژه‌ای است که روزه این دو روز هم مستحب شده به‌همین جهت که در وقت عرضه عمل است و این دوتا با هم تناسب دارد زمانش هم یه زمانی ویژه‌ای قابل تصحیح دیگری دارد اما عمل وقتی تو لحظه‌ای اول داره محقق می‌شه مراقبش ساده‌تر است اگر عمل تو لحظه‌ی اول مراقبه محقق نشد و محقق شد و عمل نعوذبالله معصیت نوشته شد یا ناقص نوشته شد تو مرتبه تصحیح ش روز یا شب رو وقت داره اما اگر اونجا تصحیح نکرد یا تصحیح کرد کامل نتونست تصحیح بکند در دوشنبه و پنجشنبه امکان تصفیه عمل هست و این تصفیه عمل در دوشنبه پنجشنبه البته توانایی و دقت و مجاهده بیشتری را می‌طلبد چون این عمل یک قدری ریشه‌دار شده یه قدری تثبیت‌شده این‌جا تا حدودی مکتوب شده اما قابل باز بازنویسی امکان‌پذیر است باز فرمودن هفته‌ای یک‌بار و همین‌طور فرمودند که سالی یک‌بار که هرکدوم از این‌ها عمل انسان نحوه‌ای از تثبیت توش امکان‌پذیر می‌شه خب این بحث تثبیت عمل در زمان‌های مختلف که عرض شد کاملاً تناسب داره با تقدیر اعمال یعنی چی یعنی هر عملی که من انجام می‌دم تو لحظه‌ای که تثبیت می‌شه چه روزانه باشد چه صبح و شام باشد چه هفتگی باشد چه سالیانه باشد چه عمرانه باشد هر تصحیحی از این عمل و تثبیتی از این عمل تقدیری را در مقابل خودش داره اگر به شب‌های قدر می‌رسیم و به ما فرمودند که با استغفار نسبت به گذشته و جبران اون‌چه که در گذشته بوده وارد شوید به  شب‌های قدر تا این‌که تقدیر اعمال سال آینده‌ی شما بهتر صورت بگیرد و بایک در حقیقت رحمت بیشتری شکل بگیرد و با خطاهای گذشته رو قبلش جبران بکنید صدقه بدید استغفار بکنید هرچه که از دستتون ساقط شده بوده اگر نماز قضا دارید اگر درحقیقت چیزی حق‌الناسی به گردنتون هست سعی بکنید مراقبه پیدا بکنید در این شب‌های قدر قبل‌از ورود به شب‌های قدر اون‌ها رو جبران بکنید جبران اون‌ها باعث می‌شود که تقدیری که می‌خواد صورت بگیرد این تقدیر مطابق اون جهاد و مراقبه‌ای که آخرسر صورت  گرفته این تقدیر که نوشتن اعمال جدید سال آینده انسان است صورت بگیرد هرچقدر این مجاهده نسبت‌به گذشته جدی‌تر صورت بگیرد تا عرض اعمالی که به امام می‌شود عرض اعمال نیکو تری باشد تقدیر اعمالی که بر امام وارد می شود از جانب خدای سبحان تقدیر والاتر و نیکوتر است پس بین عرضه اعمال و تقدیر اعمال یک رابطه‌ای تنگاتنگ است اگر کسی عملش در طول سال شبهه داشته خطا داشته یک مجاهده ویژه‌ای را می‌طلبد تا تقدیر سال آینده‌اش که تقدیر سال آینده‌اش هم فقط تقدیر یک‌سال نیست بلکه اون‌چه که در سال آینده او تقدیر می‌شود  نوشته می‌شود همین این زمینه سال‌های بعدش رو هم تضمین می‌کند و همین این نتیجه سال‌های قبلشم هست پس با این نگاه تقدیر اعمالی که می‌خواد در شب‌های قدر برای ما صورت بگیرد نه‌فقط تقدیر اعمال سال آینده است بلکه نتیجه سال‌های گذشته رو نشون می‌ده این تقدیر و همچنین پایه‌ریزی سال‌های آینده رو در این‌جا پی‌ریزی می‌کند که مطابق این پی‌ریزی سال‌های آینده هم تقدیر اعمال من صورت می‌گیرد پس اهمیت شب‌های قدر با عنوان عرض اعمال بر امام معصوم علیه السلام و بعد تقدیر اعمال به واسطه این عرض اعمال آشکار می‌شود با این نگاه ببینید اگر ما در این‌ شب‌ها و قبل‌از این‌که وارد شب‌ها بشیم این‌همه دستورات مؤکدی وارد شده که انسان مراقبات ویژه‌ای داشته باشد با خودش استغفار هایی و ادای حق‌الناسی انجام صدقاتی رد مظالمی مسائل این‌جوری واردشده تا جبران گذشته ای  رو که دانسته جبران کند یا نمی‌داند ولی احتمال می‌دهد جبران بکند یا نه برای رفع موانع صدقه می‌دهد استغفار می‌کند موکول به این نیست که حتماً انسان معصیتی هم داشته باشد هرچند خالی از معصیت هم نیستیم اما خود این  استغفارها و صدقه ها می‌تواند رفع مانع‌های دیگری رو بکند خب تا این‌جا بحث به این صورت شکل گرفت که اعمال ما در زمان‌های مختلفی با مراتب عمل بر امام عرضه می‌شود هر مرتبه‌ای که عمل بر امام عرضه می‌شود تقدیری مناسب هم اون درحقیقت عمل برای انسان شکل می‌گیرد یعنی این تقدیری که شکل می‌گیرد اگر روزانه عمل صبح و شام بر امام عرضه می شود تقدیر روزانه محقق می‌شود اگر این عمل تو هفته دو بار بر امام عرضه می‌شود که با اون مرتبه عمل است که حالا اینم خودش بیان این‌که چگونه این عمل برای امام آیا عمل رو خدمت امام می‌برند آیا امام حاضر بر عمل می‌شود آیا به‌نحو دیگری است که انکشاف است هرکدام از این‌ها حالا بحث داره جای خودش امروز خلاصه شاید فرصت این بحث نمی‌شه که حقیقت عرض اعمال چگونه محقق می‌شود که یکی از بحث‌های جالبم هستش با توجه به اشرافی که امام علیه السلام نسبت‌به اعمال دارد خب این مراتب عرضه عمل مراتب تقدیر عمل هم هست یعنی اگر هفتگی عرضه می‌شود عمل تقدیر هفتگی رو به دنبال دارد اگر روزانه عرضه می‌شود تقدیر روزانه رو به‌دنبال خودش دارد که عمل ما هر عملی که انجام می‌دیم به‌سرعت تقدیری مناسب با خودش رو شکل می‌ده اما این تقدیر مناسب عمل در روز یا هفته یا در حقیقت ماه یا سال زیرمجموعه‌ی اون شکل کلی عملی است که در تقدیر سالیانه مقدر شده از چارچوب او خارج نمی‌شود مگر به وساطتی که انسان یک مجاهده ویژه‌ای بکند و این تقدیر را خدای سبحان به واسطه امام معصوم و ولی الهی تغییری درش ایجاد کند که او خیلی سنگین می‌شه و سخت می‌شه و مجاهده خیلی جدی رو می‌طلبد حالا این بحث هم که این تقدیرات ما یک لوح محفوظ دارد یک لوح محو و اثبات هم دارد و الان وارد نمی‌شیم که اینم خودش تأثیری که در این مصادر الان نمی‌خوایم وارد بشیم خب با این نگاه تا این‌جا ما نقش این شب‌های عظیم رو که شب‌های قدر است برای آینده وجودی و گذشته‌ای که از ما گذشته رو تا حدودی ترسیم کردیم که هرچقدر انسان نسبت به اون چه که در سال گذشته ویا گذشته خود او شکل‌گرفته در این شب‌ها جبران بکند و مراقبه بکند و خودش رو آماده بکند برای ورود به‌موقع به شب‌های قدر این ورود به شب‌های قدر تقدیرات مناسب با این درحقیقت عرض اعمال را محقق می‌کند پس اگر این‌ها موانعش برداشته بشه تقدیر مطابق این انسان توان نامتناهی دارد در اعمال و لذا تقدیر هم غیرمتناهی برای انسان امکان‌پذیر است اگر انسان استعداد وجودیش متناهی قرار داد و خودش را محروم کرد و آرزوها و خواسته‌ها و اون استعدادش رو یک حقایق محدودی قرارداد تقدیراتش مطابق این محدود قرار داده بشه اما اگر انسان افق نگاهش رو آینده وجودش رو اون نگاه و معرفتش رو اون عملی رو که طلب دارد با اون عمق نگاه قرارداد این تقدیرش هم مطابق او جزا داده می‌شه و اون مقدر می‌شود پس ببینید چقدر این شب‌ها برای ما ارزش حیاتی دارد چقدر گذشته مارو می‌تونه عملی رو ‌که ما حالا اینو توی یه مرتبه دیگر هم هستش که من این رو هم بگم تا وارد بحث تشکیلات بشیم نکته دیگر این است که عملی که ما انجام می‌دیم ما عمل رو تو نگاه اولیه عمل فیزیکی می‌بینیم یعنی چی یعنی وقتی نماز می‌خونی این نمازی که در زمان خاصی مکان خاصی با حالات خاصی از من شکل گرفت و رکوع و سجود و قیامی و اذکاری از او دیده شد که قابل این است که تصویری رو ضبط بکند و صدای او ثبت بشود این عمل عمل فیزیکی است که این یه مرتبه از عمل است درستم هس اینم یه مرتبه است اما حقیقت عمل فقط این نیست مراتبی از حقیقت عمل درکار است که مرتبه بالاتر از این حقیقت فیزیکی عمل ‌عملی است که در مرتبه مثالی انجامش در روایت می‌فرماید که النیت و أفضل من العمل ألا و إن نیت هی العمل یعنی حقیقت عمل نیت افضل است از این عمل یعنی شما قصد یه کاری رو می‌کنی اما اونی که محقق می‌شود محدودیت عالم ماده حد می‌زنه اون رو تو ای شکل محقق بشه اما نیت عمل شما بالاتر از این بود عظیم‌تر از این بود بیش‌از بیش ازین دلتون می‌خواسته این اسمش عالم نیات عالم نیات انسان‌ها همیشه عظیم‌تر از عالم عملی است که محقق می‌شود حالا چه در کفر چه در ایمان کافر هم بیش‌از این دلش می‌خواست شقاوت به خرج بده اما اون‌چه که دنیا براشون مقدر می‌کند این است ظالم هم بیش‌از این دلش می‌خواست ظلم بکند همه‌چیز تحت اختیارش باشه اما اونی که براش محقق می‌شود این مقدار بیشتر در عالم طبیعت و ماده و دار تزاحم بیشتر نیست مؤمن هم بیش‌از این دلش می‌خواست خدمت بکند و سعی بکند و عمل صالح انجام بدهد و عبادت بکند و عمل صالح انجام بدهد اما اون‌چه که در نظام عالم ماده محقق می‌شود این مقدار است پس عمل ما تو نظام فیزیکی یه اثری دارد روح عمل در نظام فیزیکی که این میشه  بدن این نظام فیزیکیش روحش می‌شه اون نظام نیتی که برای این عمل هست حالا این نیت می‌تونه فرازمان و فرامکانی باشد و محدود به زمان و مکانی نباشد البته انسان رو می‌تونه ابدی و ازلی بکند که انسان با این نگاه می‌تواند از ابتدای خلقت رو به‌معنای ازل عالم وجود به معنای ازل ماسوی الله ابتدای ماسوی الله می‌تواند ببرد از اون‌جا عمل انسان رو از اون‌جا درحقیقت جاری بکند و تا یوم القیامت انسان و اون جایی‌که دنیا برقرار است می‌تونن عمل انسان رو سعه بدهی حال اینم راهکار داره الان موقعش نیست که جزئیاتشو وارد بشیم ولی این جزء توانایی‌های انسان هست که انسانیتش هرچند در عمل ش محدود به نظام فیزیک و زمان و مکان اما نیتش محدود به زمان و مکان نیست و لذا می‌تواند عمل رو با نگاه نیت به‌همین عمل فیزیکی که محقق می‌شه مثل دیگران اینم نماز می‌خونه اما نماز این ازل و ابد رو به‌هم گره می‌زند نماز دیگری هم در همون صفحه نماز با همون مقدار نماز مدت زمان از عالم ماده بالاتر نرفته همین فیزیک تنها بود نظام فیزیکی تنها بود و همین جسم خالی و بدن بی‌روح محقق شده هرچند اینم بهتر از اونی نیست که هیچی نباشد اما درعین‌حال خسارتی که این کرده خیلی عظیم است خب اگر عمل رو ازجهت روحش با این نگاه دیدیم که الا و إن نیت هی العمل که نیت حقیقت عمل است و عمل فیزیکی یه شان است یه بدنی برای اوست چطور انسان‌ها نمی‌تونن با بدن بسنجند بگن این بدن درحقیقت اگر ما‌خواستیم اون ایمان پیغمبر اکرم رو اون در حقیقت معراج پیغمبر اکرم رو حقایق وجودی پیغمبر اکرم رو فقط تو نگاه ظاهری بدنی بسنجیم خب نمی‌تونستیم ما وقتی مولکول وجودی پیغمبرم بذاریم زیر درحقیقت میکروسکوپ‌ها سلولش رو بگذاریم زیر میکروسکوپ‌ها اونم یه حدی دارد اما اون حقیقته نه لا حدی که در این وجود محقق شده نظام روحی است که به این بدن تعلق گرفته هرچند تشابهی بین نظام روح و بدن هست و بدن به روح خودشو نزدیک می‌کند اما تفاوت باز خیلی زیاده این از یه  جهت عمل رو تعریف کردیم ازجهت دیگری ما عمل رو که انجام می‌دیم انجام عمل ما در نظر او این است که ما در یه زمان خاص و مکان خاص و در یک حالت خاصی این شکل گرفته اما این عملی که از ما صادر می‌شود هیچ‌گاه محدود به زمان و مکان خاص و شرایط خاص نیست هر عملی که از ما صادر می‌شود اثر این عمل در تمام اعمال سابق خود من در تمام اعمال لاحق من و در تمام اعمال کسانی که در زمان من هستن افراد دیگه و در تمام اعمال کسانی که گذشته از من قبل‌از من بودند و در تمام اعمال کسانی که بعد از من میان الی یوم القیامه این عمل امروز من در همه‌ی اون‌ها مؤثر است و حالا این بحث شبیه بحث ش هم مفصلی است که مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیه شریفه ذلک یومٌ مجموعٌ له الناس وذلک یومٌ مشهودٌ اون‌جا بیان می‌کند که لذا در قیامت اگر می‌خواهید این عمل رو جزا بدن باید همه انسان‌ها باشن با این‌که اون جا عالم اعتبار نیست تا اثر عمل این‌ها تو وجود اون‌ها دیده بشه تا جزای این عمل امکان‌پذیر باشد این‌گونه نیست که یه عمل گسسته باشه من بگم توی خلوت خانه و در پستوی خانه و در تاریکی شب من این کار رو انجام دادم و دیگه از این‌جا تعدی نکرده این عمل با همه هستی نه‌فقط با همه‌ی انسان‌ها بلکه با همه هستی رابطه برقرار می‌کند و چون هستی شعور دارد عکس‌العمل هستی در مقابل این عمل عکس‌العمل موجود باشعور است که یا لعن می‌کنن انسان رو اگر عمل ناصالح است یا رحمت خودشون رو و استغفار خودشونو برای انسان قرار می‌دهند اگر عمل صالح است لذا اگر با این باور به عمل نگاه کردیم که این تور دوم عمل است  تور اول اون نگاه نیت بود عمق عمل بود که از درون ما نشأت می‌گیره که خود ما هم به‌مراتب عمق این نیت مطلع بعضی مراتبش رو نیستیم لذا تا یه  جاهایش رو حواس‌مون هست اما یه سری جاهاش ناخودآگاه شکل می‌گیرد گاهی خفایای شرک در عمق وجود انسان هست ولی یحسبون خود این‌ها أنهم یحسنون صنعًا فکر می‌کنن دارن کار خب می‌کنن این یه مرتبه بود مرتبه دیگرش این بودش که این عمل گستردگی‌اش با تمام هستی تأثیر بگذاره و تمام این جابه‌جایی‌ها در هستی به عمل من مربوط می‌شه همون‌طوری که تو نظام فیزیکی اگر شما یه مهره‌ای رویه وزنه ای رو یه شی رو جابه‌جا بکنی ازجهت  فیزیک این جاذبه‌ای که به اون اشیاء دیگه تو سراسر عالم وارد می‌کرد یا از جاذبه‌ی اونا تأثیر می‌گرفت این درحقیقت جابه‌جا شدن یه متری و دو متری او از این‌جا به اون‌جا تمام این بازوهای ارتباطی رو تغییر می‌ده و لذا اثر می‌گذره با این نگاه تو همه هستی این‌جوری نیست که عمل من بی‌اثر باشد خب این مرتبه دوم عظمت این از اون نگاه طولش بود و تو نیت این هم نگاه عرضی شه که عرض عمل من گستردگی عمل من انقدر سعه  پیدا می‌کند که من الان مطلع برو نیستم لذا در آیه شریفه می‌فرماید که ستردون إلی عالم الغیب و الشهادة توی یه عملی رو انجام دادی نه به عمق و طول نیت او خودت صرف خودت بود تونستی مطلع بشی نمی‌تونی به خاطر اینکه  که حالا علت دارید چرا نمی‌تونه انسان و همچنین عرض عمل ت که چه تأثیراتی تو همه هستی می‌گذاره اینا رو قدرتی احاطه الان نداری اما این تأثیر ستردون إلی عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون تازه شما اون‌جا خبردار می‌شید که این عمل شما چه آثاری داشته به شما انباء می شود اخبار می‌شود که این عمل شما چه آثاری داشته چه تو نظام تأثیر تو همه هستی که باید پاسخ‌گو باشید اگر صالح است جزای صالح  و اگر ناصالح است عقاب ناصالح رو برای شما به‌دنبال دارد و برای ما به دنبال دارد اون  وقت درحقیقت  این نظام عمل رو که الان توضیح دادیم با این دو شأن ش که حالا شئون دیگه‌ای هم در کار هست که فعلاً همین بیان دو شأنش در این‌جا به اختصار از این طرف و از اون طرفم نگاه عرضه اعمال و تقدیر اعمال یه چارچوبی رو برای ما قرار می‌ده که این چارچوب چی هستش عرضه اعمال بر امام معصوم نه عمل فیزیکی ما باشد بلکه عمل ما با این عمق و با این عرض و طول و گستردگی بر امام عرضه می‌شود امام و رسول و خدای سبحان در همین‌جا که عمل انجام می‌شود در صبح و شام در هفته در ماه در سال در حقیقت  عمران این‌ها اعمال ما با این عمق طولی که در هر زمانی و هر زمینه‌ای اثرگذارشته عرضه می‌شود بر اون‌ها و اون‌ها تقدیر ما رو مطابق این عرضه این عمل با این سعه و عرض و طول برای ما قرار می‌دهد لذا ما چقدر قصور در تحقق عمل مون به طور کامل داریم که کامل محقق نشده باشد اون افضلیت ش مشخص نشده باشد قطعاً این قصور که هست اگر معصیت نکرده باشیم این قصور قطعاً هست و لذا استغفار هایی که حضرات معصومین داشته‌اند انبیاء گرامی داشتن تازه از این مرتبه هم بالاتر بوده اون‌ها می‌دانستند که حضور در مقام ربط و ارتباط باخدا که عظمت لایتناهی ست چقدر درون محضریت انسان هر چقدر هم مراقبه بکند بازهم کم است و بازهم کوچکی است و بازم کوتاهی است و بازهم همه آداب رو لذا اونها می‌ترسیدن اون‌ها در این موطن حال درحقیقت مراقبه شون مراقبه شدیدی بود که برای اون‌ها این گریه‌ها و خوف ها و تضرعات رو به‌دنبال داشت و ما اگر یه موقع راحتی مال این است که این مرتبه معرفتی برامون محقق نیست حتی درحقیقت مرتبه‌های نازل‌ترش تا این‌جا این صورت کلی بحث رو که شب‌های قدر عظمتشان با این نگاه چقدر عظیم می‌شود درجایی است که تقدیرات فصل وجودی انسان می‌خواهد رقم بخورد پس مطابق فصل وجودی انسان که می‌خواهد رقم بخورد مجاهده و مراقبه برای تصحیح  انسان را می‌طلبد و افق نگاه انسان را نسبت‌به آینده طلب درحقیقت یک افق نامتناهی رو می‌طلبد برای انسان تا انسان بتواند چکار بکند آینده‌اش رو تقدیراتش رو جوری قرار بده که این آینده با ابدیت انسان سازگار باشد خب این هم از طریق ولایت امام معصوم علیه السلام بخصوص این‌که در این شب‌ها گره می‌خوره با امیرمؤمنان علیه‌السلام یک رابطه ویژه‌ای دارد این یه بحثی که به‌صورت مختصر بحث حقیقت عرض اعمال رو با یه شمای کلی با تقدیر اعمالی که در این شب‌های قدر است گره زدیم و عرض کردیم اما همین مسئله غیر از این‌که یک بحث اخلاقی و مدل سلوک به‌صلاح فردی برای انسان است یک بحث اجتماعی رو هم برای انسان به‌دنبال دارد که اگر انسان‌ها مجتمعاً باهم اون آن‌چه که نسبت به اعمالشون محقق شده که اعمال اجتماعی انسان و آثار اجتماعی عمل است که تو عمل فردی هم اجتماعی است اگر مراقبه بکنن تقدیرات اجتماعی‌ام که محقق می‌شود مطابق این عمل اجتماعی می شود هرچقدر عرضه اجتماعی عمل رو ما باور بیشتری کردیم که روایات الی ماشاالله  به این صراحت دارد علاوه براین‌که تصریح دارد عمل هر فردی به امام عرض می‌شود می‌فرماید امام منار نوری مصباح نوری در هر شهری دارد که اعمال افراد اون به صلاح شهر رو هم با این منار نور رصد می‌کند یعنی امام علیه السلام علاوه‌بر اعمال فردی اعمال شهر رو هم هر شهری رو هم به‌عنوان یک عمل اجتماعی حالا این شهر گاهی شهر جداست گاهی کشور می‌شه گاهی نظام جهانی میشه که یک مصباح نوری برای هر شهری دارد مصباح نوری برای کشوری است مصباح نوری برای همه انسان‌هاست که اگر انسان تو عمل فردیش کوشید اما توی نظام عمل اجتماعی توجه نکرد اون مصباح نور قصور او رو نشون می‌ده که در نظام اجتماعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ش رو کوتاهی کرد جهادش را کوتاهی کرد از انفاق اش رو کوتاهی کرد اعمالی رو که باید  تو نظام اجتماعی خلل و فرج رو  پر می‌کرده کوتاهی کرد و این کوتاهی‌ها عمل او حساب می‌شه و این عرضه عمل دنبالش تقدیر مناسب این رو چه برای فرد چه برای شهر  قرارداده به نگاه تمدنی هم وقتی افق مایه نگاه تمدنی می‌شه که نگاهمان این است که به سمتی حرکت بکنیم که این ظهور توحید رو و جامعه‌ای توحیدی رو و حقیقت توحید رو در همه عالم انسان دنبال استقرارش باشد که ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است این نگاه جمعی لوازمی رو برا خودش ایجاد می‌کند تعبیری که دارد که المنتظر لأمرنا کالمتشحه فی دمه  مثل کسی است که در خونش غوطه می‌زند یعنی جهادش ی جهادی است که آرامش ندارد چون می‌داند افق عملی رو که برای خودش قرارداده چقدر عظیم است به مقدار عظمت اون افق عمل او هم توان او هم عزم او و هم قدرت او هم اراده او هم شکل می‌گیرد اگر ما گاهی به بی‌انگیزگی بی عظیمی درحقیقت گاهی خودمون رو تنبلی می‌بینیم این مایل است که افق عملمون یه  افق عمل عظیمی نیست تقدیرات ما هم مطابق همین نگاه ما محقق می‌شود پس اینم یکی از مسائلی است که تقدیر عمل رو می‌تونه تقدیر عمل عظیمی قرار بدهد اما در کنار این‌ها که این خودش یک بیان عالی و بلندی را می‌طلبد که نظام عرض اعمال و تقدیر اعمال رو ما با همه روایاتش و با همه آیات و با همه اون ارتباطاتی که با نظام معاد نظام دنیا نظام قبل‌از دنیا و نظام احکام و نظام امام‌شناسی و نظام  توحید و نظام نبوت همه رابطه‌هایی که پیدا می‌کند سر جای خودش باید بحث بشه گفتگو بشه اما ازین می‌تونیم آیات و نظام اداره‌ی تشکیلات مون هم بهره بگیریم و تو این‌جا هم ما استفاده بکنیم از این حرف به عنوان ی ظهوری به‌عنوان یک‌سوژه ای به‌عنوان یک انتقالی یا نه اینم از اون مباحثی است که خدای سبحان برای جامعه برای تمدن برای نظام اجتماعی این رو قرار داده این الگویی که برای نظام اجتماعی و نظام فردی قرار داده‌شده قابلیت اخذ و انتقال ازاو به نظام‌های درحقیقت تشکیلاتی و اجتماعات محدودتر رو هم کاملاً این دارد لذا اگر ما بیام توی نظام‌های تشکیلاتی مون مدلی رو طراحی بکنیم که عرض اعمال و تقدیر اعمال در او عرض اعمال یعنی اون‌چه که در گذشته انجام‌شده آسیب‌شناسی اش شناختش درحقیقت رسیدن به اون چه که اثر از این‌ها بوده یعنی ارزیابی اون‌ها آسیب‌شناسی اون‌ها رو بیاییم پیدا بکنیم که اینا می‌تونه مراتب داشته باشد گاهی ارزیابی و آسیب‌شناسی روزانه است گاهی هفتگی است گاهی سالیان است گاهی عمرانه است که هرکدوم از اینا لوازم خودش رو می‌طلبد و این آسیب‌شناسی ارزیابی آسیب‌شناسی که از عملی که برای خودمون توی یک نظام تشکیلاتی قرار داده بودیم به دنبالش تقدیر اون موطن  رو به‌دنبال خودش بیاره یعنی برنامه‌ریزی برنامه‌ریزی و قرار دادن برنامه‌ای که مطابق با این توانایی ما ارزیابی ما باشد همچنان‌که انسانی که فرد است و جامعه‌ای که از حیث انسان تشکیل می‌شه مراتب نطفه علقه مضغه تا جنینی تا تولد تا رشد تا أشد که رسیدن به اون چهل‌سالگی و سن کامله دارد هم فرد این رو دارد هم اجتماعات دارند که علامه طباطبایی این را به‌صراحت بیان می‌کنند تو نظام‌های تشکل‌ها هم همین مسئله هست یعنی نمی‌شه یک تشکلی رو که تو مرتبه نطفه بودنه آغاز کار است با یک برنامه‌ای که برای کسی که در دوران بلوغ است برنامه‌ریزی کرد عمل این مطابق با تقدیر عمل اوست یعنی عرضه عمل این توانایی این مطابق با اون تقدیری است که برای این محقق می‌شود همون مثالی رو که دیروز عرض کردم از زحماتی که پیغمبر اکرم کشیدن می‌تونه یه الگوی مناسبی باشه که از اون کسانی که تازه جذب شده بودند چند تا ترک رو می‌خواستن چون این ترک‌ها فقط می‌تونست برای این دوران کودکی او کارساز باشد کودکی این جمع و این در حقیقت حقیقت اجتماعی که می‌خواد رشد بکند اما هرچی این میاد جلوتر بلوغ پیدا می‌کند تکالیف بالاتری تا وقتی أشد پیدا می‌کند که مثلاً انبیاء بزرگ ما عمدتاً در سن چهل سالگی مبعوث به رسالت شدن چون سن أشده اون‌هاست که سن أشده غیر از بلوغ است بعضی گفتن أشد همون بلوغ هست بعضی ها تفاوت قایل شدند و بعضی‌ها درحقیقت إذا بلغ أشده و که در حقیقت  در آیات اومده می‌گن بعد از این‌که بلوغ رو طی کرد تازه به أشد می‌رسد که یک‌مرتبه از أشد رو همون چهل سالگی قرار دادن که شدت وجودی است آمادگی کامل وجودی است که اگر ما تو تشکیلات مون مدل عرضه اعمال رو و تقدیر اعمال رو بیاییم با همه در حقیقت اون چیزی که در این‌جا دیده شده بیایم بخوایم مدل‌سازی بکنیم کار بسیار زیاد و جذابی رو به دنبال خودش میاره حالا من البته خیلی نکات رو در رابطه با این بحث مدل‌سازی عرضه اعمال و تقدیر اعمال یادداشت کردم اما خب وقت ما کم‌تر از اون است که امکان درحقیقت این‌ها رو فراهم بکنه مثلاً شما ببینید تو نظام‌های نمازهای جماعت ما ما یه نماز فرادا داریم یه نماز جماعت داریم یه نماز جمعه داریم یه نماز عید داریم ببینید تو نماز فرادا این یه نحوه از عمل است که محقق می‌شود تو نماز جماعت همین عمل توی نظام اجتماعی محقق می‌شود و نماز به صلاح جمعه باید جماعت‌های متعدد تبدیل بشن همون جوری که افراد متعدد کنار هم قرار می‌گرفتن یه عمل ازشون صادر می‌شد و می شد جماعت حالا جماعت‌های متعدد با هم کنار هم جمع می‌شن می‌شه جمعه لذا جمعه باید در فاصله‌ی مثلاً چند میل در چند چند فرسخ در چند فرسخ نماز دیگری به جماعت امکان نداره و به جمعه امکان نداره در اون‌جا برقرار بشه باید در حقیقت چی باشه باید درحقیقت همه در اون نمازجمعه متراکم باشد و نماز عید که معمولاً نماز عید را به شهر و یا اون مجموعه کامل‌تر باهم بلکه اگر می‌تونستن چند شهر در کنار هم اگر نزدیک بودن نماز عید رو بخونن این سلسله‌ای که عمل رو از نظام فردی می‌کشاند مرتبه به مرتبه توسعه می‌ده تو نظام‌های اعمال که تو تشکیلات برای انسان‌ها هست همین عرضه اعمال و تقدیر اعمال به‌همین نسبت شکل می‌گیرد که گاهی یک کسی فردی می‌خواد یه کاری رو انجام بده گاهی یه جمعی باهم یه کاری رو می خواهند یه تشکیلاتی رو انجام بدن اما این تشکیلات گاهی جوری چیده شده که می‌تواند در مناسبت‌ها و احوال مختلفی با تشکیلات دیگری و تشکیلات‌های دیگری کنار هم جمع شوند و این مدل رو در کنار هم برای برنامه‌ریزی ایشون و عرض اعمالش شون کنار هم قرار بدن و گاهی این تشکل‌های شهرها می‌تونه هر شهری در کنار شهرهای دیگه قرار بگیره یه مدل بالاتری رو مثل نماز جمعه یا نماز عید شکل بده ببینید این زیبایی که عرض عمل این‌ها اگر عمل من گسسته بود از بقیه چه در نظام فردی یا نظام جمعی گسسته از جمع‌های دیگه یا نظام جمعی این شهر گسسته از شهرهای دیگه یا این شهرها در این کشور گسسته‌ای از کشورهای دیگه برین هر مرتبه چقدر ما ضرر کردیم اگر این اعمال ارتباطشون با هم‌دیگه گره بخوره افراد به‌هم گره بخوره بشه یه نماز جماعت اون وقت به ده نفر به بالا ترکه میرسه غیر قابل احصاء می‌شه اگر این جماعت ها گره خورد به هم‌دیگه شد یک نمازجمعه اثری که از این نماز جمعه محقق می‌شود دیگه غیر قابل قیاس به نمازی است که نماز جماعت است و همچنین تو نماز عید تو تشکلات هم اون تشکلی که هدفش فقط خودشه این اثری که برش مترتب می‌شود یه مرتبه اثر است اما اون‌جایی‌که این تشکل با تشکلات دیگه هماهنگ است و آماده کرده خودشو برای ارتباط به‌دنبال ارتباط  هم هست به‌دنبال هم‌افزایی هستن این اثر مثل مجموعه‌ی افراد حالا مجموعه‌ی  گروه‌ها می‌شن و اگر این گروه‌ها در کنار هم قرار گرفتن و تونستن کشوری و جهانی بشن حالا همین الحمدالله اهدافی که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به دنبالش هستند این گره خوردن این‌ها با هم عملی که در هر گوشه‌ای که مرتبط با این جمع است محقق می‌شد عمل همه محسوب می‌شه لذا این عملی که عمل همه محسوب می‌شه حتی ممکنه من خبردار نشم که در گوشه دیگری از این جبهه چه عملی داره انجام می‌شه اما چون هماهنگی کردم من همراهی کردم قوت دادیم قدرت دادیم جبهه درحقیقت با این نگاه قوی‌تر شد هرچند که دیگران جز اجزا به همه افعال همدیگر مطلع نباشند نتیجه‌ای که بر این گرفته می‌شود هم در عرض اعمال و سعه اعمال و تأثیر اعمال گستردگی بزرگ عظیمی پیدا می‌کند هم در تقدیر اعمالی که برای اونها قرار داده می‌شود این تقدیر مطابق این عرض شکل می‌گیرد حالا البته وقت گذشت و بحث بحث جدی است امشب ایشالله شب قدر است و گره‌خورده به شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان مظلوم مظلومان اول مظلوم عالم گره خورده به این وجود مبارک و نازنین که ما خودمون رو می‌خوایم با این شب‌ها و این محبت‌ها مثل یک شاخه‌ای که پیوند می‌زنند خودشو به تنه می‌خوایم پیوند بزنیم خودمون رو به تنه ولایت تا از این شجره طیبه ما هم با این پیوند ثمره شیرین از ما نتیجه ایجاد بشود با این پیوند اون چیزی که در این حقیقت ولایت جاریست اون حقیقت نورانیت ولایی و الهی که در آن‌ها جاری است با این پیوند به ما هم ان‌شاءالله سرایت بکند و ما هم از آتش وجود اون‌ها که یه  آتش الاهیت است و آتش غیرت است آتش حمیت و کار و آتش کوشش هست ایشالله اون آتش در وجود ما هم گرمی و شعله ایجاد بکند و بتونیم مثل یه جزوه و قوسی از اون وجود و اون شجره طیبه ماهم اعمال‌مون با کوشش و بعث و بعثت ان‌شاءالله همراه بشه در این شب‌ها و تقدیرات عظیمی برای ما در این شب‌ها محقق بشه و عرضه اعمال ما در امشب ان‌شاءالله از همه کاستی‌ها به‌دور باشه و آن‌چه که از اعمال اولیاء به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف عرضه می‌کنند همون جور برای ما هم عیب پوشانی کنند و ما رو هم با اون‌ها بخرند و ما رو هم در زمره اون‌ها قرار بدن و همراه اون‌ها تقدیرات ما رو هم از همون سنخ به برکت ولایت قرار بدن ایشان از توسلاتی که و روضه‌ای که خوانده می‌شه هممون بهره می‌بریم و السلام علیکم و رحمة الله و و برکاته در پیام‌رسان ایتا و بله همراه ما باشید آدرس ات ساین (@) کاروانی

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “حرکت کاروانی، جلسه 3” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

دریافت دوره آموزشی

لطفا جهت دریافت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید