بسم الله الرحمن الرحیم
درس اخلاق هفتگی استاد عابدینی در مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیهالسلام)
موضوع جلسه: «شرح حدیث معراج»
فصل: مقام توکل
چکیده سخنرانی
- علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید؛ اگر کسی توکل پیدا کند، آن ضعفی که به دلیل ضعف اراده در او به وجود آمده بود از ترس و از نقص و از بخل، این توکل همه آنها را جبران می کند.
- اغلب کارهایی که ما نمی توانیم انجام دهیم مربوط به این نیست که امکانات مادی فراهم نیست غالبا به این دلیل است که ما ارادهمان ضعیف است.
- اگر انسان سیرش را در توکل ادامه داد به جایی می رسد که به هرچه در عالم امکان پذیر است و شرایط آن مهیاست، قدرت اراده پیدا می کند.
- عمدتا اسباب روحی( و درونی) است که مانع می شود کار به نتیجه نرسد.
-
انسان با توکل متصل می شود به سبب غیر مغلوب(و غیر قابل شکست). چون قدرت الهی است.
-
اگر انسان باور کرد که کار را با خدا بسته است هیچ موقع در برابر مانع ظاهری کم نمی آورد.
-
اثر توکل بر خدا این است که تحلیل انسان از حوادث متفاوت می شود.
-
«لیس لک من الأمر شیء» چیزی به عهده تو نیست، تو کاره ای نیستی. تو فقط یک مامور هستی. کسی که در حوادث با نظام غالب (و برتر) بسته است.
-
در مرتبه ای از توکل با خدا می بندیم که به آرزو هایمان برسیم. این مرحله ای از توکل است و عیب ندارد ولی اساس آن است که خدا را حاکم و غالب در وجودمان قرار دهیم.
-
به صرف توکل نتیجه پیدا شده است ولی مقدار آن وابسته به باور به این قدرتِ غالب است.
-
با توکل دیگر نیاز برای انسان احتیاج ایجاد نمی کند و اگر انسان به دنبال رفع نیاز می رود به این دلیل است که خدا امر کرده است نه اینکه نیازمند است. با توکل، تمام اسبابی که ظاهرا متضاد و متقابل با هم اند، در اختیار انسان
-
قرار می گیرد؛ نه اینکه هرچه او بخواهد بشود، بلکه هرچه خدا بخواهد می شود چرا که او توکل به خدا کرده است.«التوکل علی الله نجات من کل سوء و حرز من کل عدو»
-
انسان با توکل در یک قلعه قرار می گیرد که دشمن نمی تواند به او دسترسی پیدا کند.
-
توکل گاهی فردی است گاهی در خانواده است و گاهی در حاکمیت است. وقتی دید مسئولین و مردم در نگاه حاکمیتی هم به توکل برسد، آن وقت کشور می شود یک قلعه که از هر سویی در امان می ماند و هر توطئه ای علیه
-
آن خنثی می شود.‼️ اما اگر کشور به سمت مادی گرایی و تحلیل مادی رفت، خب به همین اسبابی که می شناسند واگذار می شوند.
اولین کسی باشید که برای “شرح حدیث معراج (4)” دیدگاه میگذارید;