“تمام فضائل در او”

این روایت شریف از امام صادق (ع): «مَا أَعْطَی اللَّهُ نَبِیّاً شَیْئاً» خدا به هیچ نبی‌ای چیزی نداده است چون نبی انبیا آن گل‌های سرسبد تاریخ بشریت هستند. این جا حضرت می‌فرماید: «مَا أَعْطَی اللَّهُ نَبِیّاً شَیْئاً إِلَّا وَ قَدْ أَعْطَاهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله)».
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام عابدینی: هر چه به همه داده است، هر چه خوبان عالم دارند تو تنها داری.
شریعتی: به به به.
حجت الاسلام عابدینی: این را نسبت به پیغمبر اکرم روایت می‌فرماید که لذا تعبیر این است که می‌گوید اگر به سلیمان نبی آن حرکت به اصطلاح بودن باد را داد و این‌ها می‌گوید آن که طبیعت در خدمت باشد که جزء از این‌ها است که حالا بعد می‌شمارد برای پیغمبر. اما تعبیر این است که به پیغمبر اکرم خدا عزتی را داد که «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» هر چه می‌گوید بگویید چشم، این قدرت است، این ملک عظیم است، این سلطنت است. انسان سلطنت بر در و دیوار داشته باشد مهم است یا سلطنت بر قلوب؟ «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» هر چه گفت بگویید چشم. می‌گوید خدا این را به او داده است. «وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»، که به او تابع بشوید.
شریعتی: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ».
حجت الاسلام عابدینی: همه عالم تابع انسان می‌شود، «وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» تسخیر قرار دادیم همه آسمان‌ها و زمین را برای تو انسان. «وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ»، همه را. وقتی انسان می‌گوید تو که قدرتمند هستی تو بشو تابع پیغمبر، مطلق، بی چون و چرا. نه، «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ»، این یک تابلو است.
شریعتی: هر چه گفت بگویید چشم.
حجت الاسلام عابدینی: این هر چه گفت بگویید چشم با این افق که همه عالم تابع انسان هستند. آن وقت این انسان تابع باید نبی خدا باشد، آن رسول خدا باشد. این جور که خیلی زیباست که حالا این که روایات زیادی داریم. شعور همه هستی و علاقه‌شان و محبت‌شان به پیغمبر اکرم چقدر روایات دارد که الان فرصت این نیست که همه هستی وقتی آن یهودی آمد گفت اگر خلاصه به موسی این داده شده است، آن داده شده است، به دیگری این داده شده است. به تو چه داده شده است، اگر آدم را سجده کرده است، ملائکه بر او سجده کردند تو در مقابل این چه داری؟ آن جا خلاصه امیرالمومنین (ع) می‌فرماید که آن که برای پیغمبر است می‌گوید «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» خدا آن جا ملائکه سجده کردند گفتند که در حقیقت «کُلُّهُم اَجمَعُون»در حقیقت «ساجِد» باشند. درست است؟
شریعتی: بله.
حجت الاسلام عابدینی: «فَسَجَدَ الْمَلاٰئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ»، این جا می‌گوید خدا بر پیغمبر صلوات می‌فرستد. «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ» ملائکه که در آن هست، این ملائکه با آن ملائکه. درست است؟
شریعتی: بله.
حجت الاسلام عابدینی: این جا اضافه‌اش چیست؟
شریعتی: خدا هم همراه شده است.
حجت الاسلام عابدینی: «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ». دنباله‌اش چه؟ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما».
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام عابدینی: چقدر این زیباست.

 

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “کلیپ تصویری| تمام فضائل در او” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

دریافت دوره آموزشی

لطفا جهت دریافت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید