” وسعت رضایت “

(سخنرانی حجت الاسلام #عابدینی در حسینیه آیت الله حق شناس)
اگر به کار بدی رضایت پیدا کنی ، به پای تو می نویسند!
روایت قصاص ذریه قاتلین امام حسین علیه السلام بخاطر فعل پدرانشان

روایت / رضایت به فعل قومی مساوی با این است که جزو آن قوم حساب شوی!
  • و فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ وَ فِي الْعِلَلِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَذَانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ
قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي حَدِيثٍ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع- قَالَ إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ- قَتَلَ ذَرَارِيَّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ ع بِفِعَالِ آبَائِهَا»
فَقَالَ (ع):«هُوَ كَذَلِكَ.»
فَقُلْتُ:  قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌ مَا مَعْنَاهُ؟»
قَالَ: «صَدَقَ‌ اللَّهُ‌ فِي‌ جَمِيعِ‌ أَقْوَالِهِ‌ وَ لَكِنْ ذَرَارِيُّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ ع- يَرْضَوْنَ بِفِعَالِ آبَائِهِمْ وَ يَفْتَخِرُونَ بِهَا.»
قال (ع):«وَ مَنْ رَضِيَ شَيْئاً كَانَ كَمَنْ أَتَاهُ
وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِيَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ لَكَانَ الرَّاضِي عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ شَرِيكَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا يَقْتُلُهُمُ الْقَائِمُ ع إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ الْحَدِيثَ.»
  •  این روایت ابتداً درباره این است که وقتی حضرت حجت قیام قیام می‌کنند کسانی که از ذریه قاتلین کربلا بودند را به سزای اعمالشان می‌رساند.
برای سائل سوالی پیش می‌آید که چرا چنین وضعیتی هست و قاتلین کربلا چه ربطی به ذریه آنها دارد؟
حضرت رضا علیه السلام می‌فرمایند چون آنها راضی بودند به فعل پدرانشان قصاص می‌شوند.
سپس بک قاعده کلی می‌دهند که هر کسی راضی باشد به چیزی مانند کسی است که آن را انجام داده است ولو فاصله این دو نفر از شرق تا غرب باشد.
وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج16، ص138، ط آل البيت
روایت / کراهت به فعلی مساوی به غیبت آن فعل در نظر توست.
  • عن الجواد عليه السلام : مَن شَهِدَ أمرا فكَرِهَهُ كانَ كمَن غابَ عَنهُ ، و مَن غابَ عَن أمرٍ فرَضِيَهُ كانَ كمَن شَهِدَهُ .
  • امام جواد عليه السلام : كسى كه شاهد كارى باشد و آن را ناخوش بدارد مانند كسى است كه شاهد آن نبوده است و كسى كه شاهد كارى نباشد اما به آن راضى باشد، مانند كسى است كه شاهد آن بوده است.
    تحف العقول/ ص۴۵۶

 

 

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “کلیپ تصویری| وسعت رضایت” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

دریافت دوره آموزشی

لطفا جهت دریافت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید