بسم الله الرحمن الرحیم
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
در محضر آیه بیست و نهم سوره فتح هستیم که آخرین آیه این سوره است همون جوری که آغاز سوره با انا فتحنا لک فتحا مبینا آغاز شد بهخصوص خطاب به پیغمبر لیغفر ا تقدم من ذنبک و ما تاخر آخرین آیه هم با خطاب به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پایان میابد که محمد رسول الله و الذین محمد

و آل محمد و عجل فرج

که با این خطاب به خصوص با اون نکته‌ای که در صلح حدیبیه وقتی که نام پیغمبر پغمبر رو نوشتند مشرکین برنتافتند و خطاب کردن که ما اگر پیغمبر رو به رسالت قبول داشتیم این خلاصه نامه رو دیگه این نامه احتیاجی نبود لذا رسالت پیغمبر رو قبول نداریم لذا اونجا محو کردن خدای سبحان مکتوب کرد و بر ابدیت بر ابدیت عالم نشاند که اگر اون‌ها قبول نکردند خدا این رو بر سر پرچم کرد که با ین عنوان که در این آیه شریفه ذکر می‌شود. نکته دوم این بودش که با اینکه بعضی نکات گذشته ولی تأکیدش و نکات جدیدش لازم است که کسانی که با او هستن اشدا علکفارما بینهم این اشدا علیفار تو نگاه اول برمیاد که شدت عمل رو میخواد نشون بده اما اشدا علکفار بالاتر از این است بلکه اشدا بودن یعنی قدرت نفوذ ناپذیری رو ایجاد کردن. شدت بر کفار یعنی به گونه‌ای جامعه رو شکل دادن که در مقابل توطعه‌های دشمن نفوذ ناپذیر بشن که از جمله‌شه این می‌شود که در مقابل توطعه‌های اقتصادی، توطعه‌های نظامی، توطعه‌های فرهنگی این جامعه قدرتمند است. صف واحد که ان اللهذین یقاتلون فی سبیلها کهم بنیان مرسوس که این اشدا همون بیان بنیان مرصوص است که نفوذ ناپذیریست نفوذ ناپذیری خیلی شقوق پیدا می‌کند ممکن است یه جامعه‌ای از جهت نظام به اصطلاح بحث نظامیش قدرتمند باشد اما تو رسانه‌ش تو فرهنگش تو روابط اجتماعیش تو سبک زندگیش ضعف پیدا بکند به طوری که قدرت نفوذ دشمن از این راه وارد بشود. لذا همه این‌ها تعبیری که می‌تونیم بگیم داده‌هایی که در عصر رسانه داده‌ها بر اراده‌ها تأثیرگذار است. یعنی دشمن در اثر اون قدرت رسانه‌ایش به جای اینکه به جنگ علنی دست بزند با قدرت رسانه‌ای جنگ رسانه‌ای را می‌نداز. جا هم اشدا علکفار اقتضا می‌کند مؤمنان قدرتمند به گونه‌ای باشند که هیله‌های او در جنگ رسانه‌ای و داده‌ها کاملاً رسوا و خنث شود. خب اگر ما دورانی و زمانی در جنگ نظامی خیلی فاصله داشتیم با دشمن ولی امروز این فاصله از بین رفته ولی در جنگ رسانه‌ای با اینکه به نظر میاد که قدرت اصلی ما باید تو جنگ رسانه‌ای باشد. چون اسلام یک دین فرهنگی اجتماعی‌ست. اساس بر این نظام است. پس باید قدرتمندی ما تو این عرصه آشکارتر بشود. مواد اصلی رو داریم اما روش رو هنوز نتونستیم به اون کمالش برسونیم که بتونیم در مقابل داده‌های دشمن که اراده‌های مؤمنان رو تحت تأثیر قرار می‌دهد. بتوان با داده‌هامون اولاً اراده‌های مؤمنان رو نفوذ ناپذیر کنیم. ثانیاً با داده‌های درست قدرت تسخیر و نفوذ در دشمن ایجاد کنیم. ما باور داریم چون تعالیم دین مطابق فطرت است. اگر داده‌هامون رو درست به کار بگیریم، روش‌های جدید رو بشناسیم و این‌ها رو در نفوذ پذیری دشمن هم بتوانیم به کار بگیریم. قطعاً ما مؤثرتر از اون‌ها می‌تونیم عمل بکنیم. یعنی این جبهه جبهه‌ایست که تو نگاه اول ما روغالب نشون میده. هرچند هنوز از این غلبه نتونستیم درست استفاده بکنیم و بلکه هنوز مغلوب جهات رسانه‌ای هستیم که اون‌ها با تکیه بر طبیعت انسان دارن نفوذ ایجاد می‌کنن که ما می‌توانیم با تکیه بر فطرت این قدرت نفوذ رو گسترش بدیم و چون داده‌ها با فطرت سازگار است. قطعاً جنگ مقابله با هم در داده‌ها در این نگاه برای ما قطعاً پیروزی رو به دنبال خواهد داشت. لذا بحث در نظام اشداع و علکفار یه بحث بسیار جدی رو در عرصه‌های مختلف می‌طلبت که تایم که این جریان رو ما باید وظیفه ما تو این مسئله چیست و تمام نمیشه به اینکه فقط بگیم از جهت نظامی به جایی رسیدیم که با دارندگی نظامی پیدا می‌کند. از امام رضا علیه السلام می‌فرماید که فسر الرضا علیه السلام قوله معه اشداکفار ان علیا علیه السلام منهم یعنی اون کسی که اشداکفاررو تو تمام جهاتش محقق کرد امیرمؤمنان علیه السلام بود که امیر مؤمنان تونست تو جهات مختلف از جهات مختلف فرهنگی فکری و از جهت مخت ختلف نظامی قدرتمندی در مقابل دشمنان قدرت خودش رو آشکار کنه لذا تمام دشمنان تمام زحمتشون رو در اینکه فضائل امیرمؤمنان رو مخدوش کنن از بین ببرن به کار بستن اما امروز چی هستش اونچه که باقی مانده دوست و دشمن اقرار بر این دارن که امیرمؤمنان صاحب فضائلیست که غیر از او این به اصطلاح مقام رو ندارد اینم یکی از در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام می‌فرماید ماید که ان الله تبارک و تعالی اجرا فؤمن من ریح روح الله از اون در حقیقت نسیم روح الهی دمیده در مؤمن خدای سبحان بعد به همین جهت می‌فرماید والله تبارک و تعالی یقول روحما بینهم روحما بینهم که بین مؤمنین محقق می‌شود از اون نسیم روح الهیست یعنی هرچقدر انسان تو نظام رحمت سبقت بر مؤمنان و اونجا پیشی می‌گیرد. اون داره فعلیت میده اون نسیم روح خدا را. اون نسیم روح الهی رو داره محقق می‌کند که از اونجا نش گرفته. و در روایت دیگری امیرمؤمنان می‌فرماید من و حمزه و جعفر به اصطلاح از مصادیق اشدا علیفار بودیم که این رو هم به عنوان نمونه‌های عالی تحقق‌دهنده اشدا علکفار که تو زندگی این‌ها دیده میشه. که جعفر بن ابیطالب و حمزت بن عبدالمطلب و امیرمؤمنان ببینیم تو زندگیشون این رو به عنوان مصداق اشدا علکفار دیده میشه در امام باقر علیه السلام در روایتی می‌فرماید المؤمن اخمن ابیه ومه الله خلق تینتهما من سبع سماوات و هی تینة الجنانه تلاما بینهم میفرماید مؤمنین از یک پدر و مادر رحم ولایی نشعت گرفت که رحم ولایی این‌ها و تینت ولایی این‌ها از یه حقیقت است. لذا روما بینهم مثل یه خانواده می‌شود که چطور توی خانه روما بینهم بین افراد خانه بین پدر و فرزند و مادر و خواهر و برادر و این‌ها شکل می‌گیرد. این نظام تینت ولایی بین مؤمنان که از یک ریشه نشعت گرفتن که اونم تینت بهشتیست ثم تلا رو هم ما بینهم که این تینت سبب رحما بینهم می‌شود. پس هم اشدا علکفار عمق پیدا می‌کند هم رحماء بینهم عمیق‌تر می‌شود. هل یکون الرحیم الا ب و سولا آیا در حقیقت اون رحیم غیر از این است که کسیست که اهل بر و نیکی و وسول است؟ وصول یعنی ارتباطات مؤمنین رو چیکار می‌کنه؟ تو دایره رحم ولایی ‌کند. زنده نگه می‌دارد و پابرجا نگه می‌دارد. خب این یکی از مسائلیست که در این آیه شریفه چند نکته رو بیان می‌کند. از جمله این است که روابط زیست مؤمنانه رو در این آیه شریفه تو جهات مختلفش بیان می‌کند. یکیش رابطه با دشمنان بود که اشدا علیفار است. یکیش رابطه با مؤمنان است که روحما بینهم است. یکیش رابطه با خدای سبحان تراهم رکعا سجداً که این رابطه با خداست یکی رابطه با خودشونه که اون غایتمندی که دارن یتغون فضلا من الله و رضوانا یکی رابطه با امامشونه کهین معهو کسانی که با پیغمبر هستن اونم در حد معیت یکی تو روابط اجتماعیشونه که تو روابط اجتماعی آیه انتهای آیهست که انشاءالله بعداً مفصل راجع بهش گفتگو می‌کنیم کذر ان اخرج ش فستغل که روابط اجتماعی رو اینجور شکل میدن وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *