بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا
انشاءالله با توجه دعای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را میخوانیم و باور داریم که حضور ایشان در صحنه است و از ایام حاضر بودن حضرات ائمه علیهم السلام در زمانهای خودشان حضور ایشان در صحنه شدیدتر هم هست. و فعالتر هم میباشند طبق روایات ما.
نکتهای که اینجا لازم است برای بیان مسئلهای که پیش آمده است در حملهای که لشگر دواعش و امثال آنها که خودشان را به عنوان منافقینی که اسم اسلام را روی خودشان گذاشته اند، و به اسم اسلام هم دارند این کار را میکنند، عنوان تحریر الشام یا انواع این اسمها، جبهة النصرة و … روی خودشان گذاشتند، اگر بخواهیم یک تحلیل قرآنی از این صحنه داشته باشیم که قرآن به ما اینها را معرفی بکند و حیلههای اینها را، بد نیست به این آیات نظر بکنیم.
مقدمة این را عرض بکنیم که خدای سبحان برای مومن این را قرار داده است که اذا فرغت فانصب، هر گاه یک کاری به پایان رسید بلافاصله کار بعدی را مومن اقدام میکند. تا جریان لبنان به یک مرحلهای رسید که یک آرامش اجمالی ایجاد شد، اینها فکر کردند اینها این کار را میکنند و از پلیدیهای خودشان بود که این را شروع کردند. اما خدای سبحان همین تهدید را یک فرصت برای مومن قرار میدهد از چند جهت. یکی اینکه مومن آرامشش با خداست و مسائل و شدتهای مادی هیچ گاه او را فرو نمیریزد. لذا تا یک مسئله شدیدی فروکش کرد، آماده امر بعدی است. این شدت و ابتلا برای او یک رزمایش برای ظهور است که هر چقدر به ظهور نزدیک میشویم ابتلاءها سختتر، آزمایشها شدیدتر و توطئهها بیشتر میشود. پیچیدهتر هم میشود.
#پشت_هم_آمدن_ابتلائات_و_آمادگی_برای_ظهور
#فإذا_فرغت_فانصب
نکته دوم سرعت وقایع است. مومن باید قبل از ظهور به جایی برسد که قدرتش در سرعت وقایع آنقدر زیاد بشود که بتواند بلافاصله در حالت تدافعیاش یا تهاجمیاش از حالتی به حالت دیگری خودش را تبدیل بکند. قدرت واکنش سریع پیدا بکند که هرچقدر سرعت واکنش قویتر باشد نشان از توجه و بصیرت و توانایی این مومن است که اینها همه در ظرف آخر الزمان حتما باید به فعلیت برسد که مومن هم حوادث شدید را تحملش بالا میرود که نشان میدهد هر چقدر حادثه شدیدتر باشد مومن قدرتش بالاتر رفته است که این حادثه برای او میخواهد ظرفیت جدید ایجاد بکند وهم سرعت حوادث این مسئله را به دنبال خواهد داشت.
#سرعت_ابتلائات_و_آمادگی_برای_ظهور
اما نکته دیگر این است که این حوادث ارتباطشان با هم چگونه میشود.
من یادم نمیرود، اوایل انقلاب شاید سال 59 بود که یکی از منافقین که آن موقع چهره مومنی برای خودش داشت و کسی به عنوان منافق او را نمیشناخت، خودشان خودشان را خوب میشناختند، بیان کرد ریشههای جریان نفاق و جریان چپ، یعنی آن موقع تودهای ها و فداییان خلق اول انقلاب و کمونیستها و ساواکیها، به یک جا برمیگردد، از یک جا نشات میگیرد. یعنی آن تودهای و فدایی خلقی که در مقابل آمریکا خودش را میدید و منتسب به شووری خودش را میکرد، با منافقینی که در مقابل جبهه استکباری قرار داشتند، با ساواک و … که منتسب به سلطنت بودند، او میگفت ریشههای همه اینها به یک جا برمیگردد. این حرف خیلی حکیمانه بود. با اینکه از زبان یک منافقی بود. اما خودشان خودشان را خوب شناخته بودند که پشت سرشان چه خبر است.
قرآن کریم بیان میکند که بعد از اینکه فتح مبین محقق شد، دنبالش میفرماید خدا مومنین و مومنات را به جنات تجری وارد میکند، از این عبور میکنیم، در آیه ششم میفرماید
وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكَاتِ
آیه خیلی عجیب است. با اینکه مسلمانها و مومنین در مقابل مشرکین قد علم کرده بودند و جریان صلح حدیبیه و بعد فتح مبین در مقابل مشرکین بود، اما خدای سبحان ابتدا تهدید را نسبت به منافقین مطرح میکند.
چرا منافقین را اول آورده است؟ نشان میدهد که آن تهدید منافقین شدتش و تاثیرش بیشتر است. لذا این ها را مقدم کرد تا اثر کار اینها را بخواهد آشکار بکند. در عین اینکه منافقین را مقدم کرد تا حتی بر مشرکین از جهت تهدیدی که برای مومنان دارد آشکار باشد.
#شدیدتر_بودن_تهدید_منافقین_از_مشرکین
غیر از این یک بیان زیبایی در آیه میفرماید وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكَاتِ، در هر دو مورد هم مثل مومنین و مومنات که زن و مرد را آورده است که نشان میدهد که زنان و مردان در این راه کوشا هستند، همچنان که در راه ایمان مومنین و مومنات قدم برمیدارند و شریک کار هستند، در نظام کفر و شرک و نفاق هم اینها هماهنگی بینشان ایجاد میشود و هر دو توانایی این را دارند، غیر از این اینها را مشترک میکند در یک مبدا فعل
الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ
اینها مبدا فعلشان یک چیز است. از یک ریشه نشات میگیرند. خیلی مهم است. اینکه میگوییم اینها به جهت خود اسرائیل و صهیونیستها این اقدام را کردند، همان روز آتش بس همان روز کار اینها میشود، بعضی میخواهند بگویند اتفاق بوده است. نه.
قرآن میفرماید منافقین و مشرکین مبدا کارشان یکی است. هر دو در مقابل خدا هستند. الظانین بالله ظن السوء. نگاهشان به خدا نگاه غلطی است. از این منشا گرفته است.
به دنبالش میفرماید
عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ
نه فقط مبدا فعلشان از یک بدی و نگاه غلط نشات گرفته است، بلکه علیهم دائرة السوء. این بشارت است. خدای سبحان کاری میکند که بر اینها حوادث سخت احاطه میکند. دائرة السوء احاطه حادثه است. بر اینها بدی و سختی احاطه میکند. خودش را با دست خودش به بدی آورد و در مقابل خدا قرار داد. اما خداست و خدای سبحان قدرت مطلق هستی است و تمام وجود این لشگر حق است گاه امتحان. اعضا و جوارح این هم جنود رحمن است گاه امتحان. اگر این نگاه را بکنیم که علیهم دائرة السوء، خدای سبحان احاطه سختی را برای اینها ایجاد میکند به شرطی که مومنین آن تبعیتی که در آیه قبل بیان فرمود را محقق بکنند و کنار هم باشند و و روابطشان را با هم محکم بکنند. خدای سبحان وعده داده است که اینها با مبدئیت واحدی حرکت میکنند، با نتیجه واحدی هم هر دو ملعون حق میشوند. علیهم دائرة السوء. جزای این ها را تفکیک نکرد تا نشان بدهد عملشان در دنیا مشترک است. کارشان در دنیا یکی است.
وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ
غضب خدا بر آنها وارد خواهد شد.
وَ لَعَنَهُمْ
سه چیز شد. علیهم دائرة السوء. در دنیا احاطه بدی و حوادث سخت بر اینها خواهد شد. این یک بشارتی است برای مومنین که علیهم دائرة السوء.
به دنبالش غضب خدا. یعنی در و دیوار عالم وجود مقابل اینها قرار میگیرند.
و لعنهم یعنی خدا اینها را مورد لعن خودش قرار میدهد.
کسی که مورد لعن خدا قرار گرفت از هیچ رحمتی بهره مند نخواهد شد. مثل شیطانی که ان علیک لعنتی الی یوم الدین
وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ
آیا فقط جهنم قیامتی است؟ نه. فقط او را شامل نمیشود. دنیای اینها هم حتما به صورت جهنم خواهد بود. چون همه اسباب عالم در مقابل اینها قرار میگیرد.
وَ سَاءَتْ مَصِيراً ﴿6﴾
حرکت اینها حرکت خوبی نخواهد بود. حرکت با مصیبت و مشکل خواهد بود.
با این نگاه هر چقدر مومنین به نگاه و راه الهی پایبندتر باشند، شدت حوادث برای مشرکین و منافقین شدیدتر خواهد بود. پس راه اینکه ما مقابلهمان را با اینها بتوانیم به راحتی شکل بدهیم این است که روابط ایمانیمان را بین خودمان و خدا قویتر بکنیم و اطاعتمان را از نظام ولایی بالاتر قرار بدهیم، به دنبالش در صدد مقابله بربیاییم. خدای سبحان متکفل شده است که رعبش را و لعنش را و غضبش را و احاطه بدی و سختی را برای آن ها قرار بدهد إنشاءالله الرحمن.
#ریشه_واحد_منافقین_و_مشرکین
#سوء_ظن_به_خدا_ریشه_نفاق_و_شرک
#سوء_الظن_بالله
#عقاب_الهی_برای_منافقین_و_مشرکین
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
اولین کسی باشید که برای “تفسیر سوره فتح، جلسه 19” دیدگاه میگذارید;