بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا
إنشاءالله خدای سبحان محور مقاومت را نصرت روز افزون داشته باشد و به ما هم توانایی و توفیق جهاد در راه خدا عنایت بفرماید.
در بحثی که در محضر دوستان در مورد آیات سوره فتح بودیم به این فراز رسیدیم که خدای سبحان میفرماید
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً ﴿1﴾
لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً ﴿2﴾
وَ يَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْراً عَزِيزاً ﴿3﴾
دارد میشمارد اثر کار مومنان در حرکتشان به سوی مکه در کنار پیغمبر با آن رویایی که خدای سبحان برای پیغمبر ایجاد کرد و در اثر آن خواب و رویا حرکت به سوی مکه برای انجام عمره محقق شد آنقدر با برکت بود که چندین قله را رقم زد و این علت برای چندین واقعه عظیم در تاریخ اسلام شد. خود صلح حدیبیه یک واقعه عظیم بود، اما در کنارش چند واقعه دیگری که این مبداشان شد محقق شد و بشارت به آنها داده شد.
از جمله این است که و ینصرک الله نصرا عزیزا. این نصر عزیز که تعبیر خدا ینصرک الله است که مضارع است و این هم شروع نصری شده است که ادامه دارد، آن هم نه نصر عادی، نصر عزیز. نصر عزیز آیا این عزت سبب نصر است که اسم الهی عزیز است، و این عزت که نفوذ ناپذیری است که میفرمایند عرض عزاز یعنی زمین غیر قابل نفوذ، مومن عزیز است، چون به راحتی مومن تحت تاثیر شعارها قرار نمیگیرد، تحت تاثیر برنامههای دشمن و شایعات قرار نمیگیرد. کالجبل الراسخ است که لاتحرکه العواصف. مومن هم عزیز است. خدای سبحان هم عزیز است که اگر خدا عزیز است یعنی چیزی از جایی که خدا اراده بکند نمیتواند تخطی داشته باشد. نافذ است این قدرت و غالب است.
#معنای_عزت_الهی
اینجا میفرماید ینصرک الله نصرا عزیزا. آیا عزیز علت نصر است یا عزیز صفت نصر است؟ هر دو قول گفته شده است. نصرا عزیزا یعنی نصر غیر قابل برگشت، نصر غیر قابل اختلال. نصر محکمی که غالبیت را به دنبال میآورد.
از این به بعد مسلمانان منحنی حرکتشان در آن گسترش دین کاملا یک منحنی خیلی قویای در جذب مومنان و گسترش بود. لذا میبینیم به دنبال این صلح حدیبیه تا سال بعدی که جریان نصر در آن فتح خیبر محقق میشود و بعد فتح مکه که دو سال است، پی در پی نصرهای مختلف و فتوحات مختلف برای اسلام محقق میشود که بعدش هم فتح مکه میشود یدخلون فی دین الله افواجا. اذا جاء نصر الله و الفتح، نصر و فتح با هم. اینجا اول فرمود انا فتحنا لک فتحا مبینا، اما این فتح مبین سبب نصر عزیز میشود. نصر به دنبال این فتح محقق میشود در اینجا. ولی در سوره نصر که در جریان فتح مکه نازل شد، میفرماید اذا جاء نصر الله و الفتح. نصر خدا آمد و آن فتح مطلق. پس اینجا فتح مبین است، به دنبال فتح مبین، نصر عزیز است. در آنجا میفرماید نصر خدا آمد، فتح مطلق به دنبالش محقق شد.
پس اینجا با آن مرتبط میشود. فتح مبین سبب نصر عزیزی است که این نصر سبب فتح مطلق است. یعنی این نصر عزیز نصری است که اذا جاء نصر الله هم از مصادیق این نصر عزیز است. هم فتح مکه نصرتش از اینجا نشات گرفت، هم فتح خیبر از اینجا نشات گرفت. جریان خیبر فتح قریب بود. فتح نزدیک بود. این نصر سبب فتح قریب شد و اینجا این نصر سبب فتح مطلق شد.
پس این نصر عزیز یعنی نصری که به دنبالش فتوحاتی محقق میشود که یکیش فتح قریب است و دیگریاش فتح مطلق است که در مکه محقق شد و فتح قریب در خیبر محقق شد.
#نصرت_الهی_و_تحقق_فتح
#فتح_مبین_و_نصرت_عزیز_و_فتح_قریب_و_فتح_مطلق
در جریان خیبر، یهودیانی که در قلعه بودند، به نحوی بود که کسی اصلا احتمال نمیداد بشود دسترسی به آنها پیدا کرد و به آنها تعرض کرد. تعبیری که در بعضی از آیات آمده است این است که ما ظننتم ان یخرجوا. اصلا شما احساس نمیکردید که بتوانید بر آنها حملهای داشته باشید از بس حصنشان محکم بود. و ظنوا انهم مانعتهم حصونهم. یعنی از دو طرف، هم شما احساس میکردید که قدرت بر آنها ندارید از بس حصن آنها و قلعهشان محکم است، و هم آنها احساس امنیت داشتند که کسی به این قلعه نمیتواند نفوذ بکند.
هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ ﴿2﴾
محاسبات عادی دلالت بر این داشت. هم مومنین در محاسبه عادیشان درست محاسبه کرده بودند، هم یهودیها در محاسبه عادیشان درست محاسبه کرده بودند. اما نصر عزیز یعنی وعدهای که خدا میخواهد محقق بکند. هیچ محاسبه عقلایی و عادی در مقابل قدرت الهی قدرت پایداری ندارد.
اگر این باور در وجود انسان شکل بگیرد، هیچ بن بستی در عالم معنا پیدا نمیکند. جریان غزه و مقاومت و حزب الله به لحاظ محاسبات عادی، آن هم تا قبل از اینها، امکان تقابل در شرایطی که یک گوشهای یک زمین کوچکی در بین احاطه تمام این دشمنیهایی که چه از خود اسرائیل و صهیونیستها بود و چه از مستکبرینی مانند آمریکا و غربیها و حتی دنباله روهایشان در منطقه بود، یک گوشه کوچکی چطور اینطور مقاومت بکند؟ به طور عادی قابل محاسبه عقلایی عادی نبود که اینها بتوانند. اما خدای سبحان هم حساب و کتابهایش وراء آن چیزی است که ما فقط میفهمیم. نمیگوییم عقل را تخطئه میکند. میگوییم حساب و کتابهای الهی وراء این است. فوق این است. یعنی محاسبات را باید کرد. انسان باید آمادگی پیدا بکند. محاسبات بکند. اما بداند پای خدا هم در کار است.
اگر با این نگاه حرکت کردیم و ینصرک الله نصرا عزیزا که به ذلت در میآیند و عاجز میشوند. احساس میکنند هیچ تدبیری از آنها تاثیر ندارد.
#نصر_عزیز_الهی_و_عجز_دشمنان
وقتی شهید سنوار را شهید میکنند، فکر کردند قدرت شد برایشان، بعد دیدند عجب نمادی ایجاد کردند. مظهر قدرت شد برای مسلمانهای مبارز. اگر گفتند سه روز بود غذا نخورده بود فکر کردند این یک عظمتی بوده است که توانستند اینقدر تحت محاصره قرار بدهند، این مظهر عظمت شد که مجاهد باید کسی باشد که این مرتبه از توان را داشته باشد که اول جلودار باشد در گرسنگی، سردارشان باید جلودار باشد در این مسئله. یعنی ناخواسته آنچه را محور مقاومت لازم داشت را بهشان دادند. ینصرک الله نصرا عزیزا از مصادیقش همین میشود که آن چیزی که در محاسبه آنها ضعف میخواهد ایجاد بکند، در محاسبه الهی همان تبدیل به قوت میشود.
#تبدیل_نقطه_قوت_به_نقطه_ضعف_دشمن_توسط_خداوند_متعال
و ینصرک الله نصرا عزیزا.
ان شاء الله ببینیم این نصر عزیز را به زودی.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
اولین کسی باشید که برای “تفسیر سوره فتح، جلسه 15” دیدگاه میگذارید;