سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا

در ادامه بحثی که در تفسیر سوره فتح در محضر قرآن کریم و در خدمت دوستان عزیز بودیم نکته‌ای را عرض می‌کنیم که قرار بود این سوره به عنوان عهد جمعی بین مومنین به دستور ولی امر مسلمین که فرمودند این را به عنوان یک حرکتی برای نصرت محور مقاومت داشته باشیم، ان شاء الله جلساتی در محضر دوستان بودیم و هستیم. نکته اول این است که در روایات ما دعا به عنوان سلاح مومن ذکر شده است. دعا سلاح است و دعا برای مومن نگهبان و حافظ است. همچنین فرمودند لایرد القدر الا الدعا، آنی که آن قدری را که اسبابش فراهم شده است می‌تواند دور بکند و تغییر بدهد دعاست. یا فرمودند لا یرد القضاء الا الدعاء قضاء را دعا می‌تواند بردارد. قضا مرتبه‌اش از قدر بالاتر است. حتمیتش بیشتر است. اما با این حال می‌فرمایند قضا با دعا برداشته می‌شود و تغییر می‌کند. نقش دعا در تغییر سرنوشت خیلی اساسی است. لذا اگر این سلاح را بر زمین بگذاریم قطعا پاسخی در جانب تعدیات دشمنی که به ما می‌شود نداریم. پس برداشتن این سلاح آن هم به عنوان سلاح جمعی و حرکت جمعی که هر قدر این رابطه اجتماعی در دعا قوی‌تر بشود، عهد جمعی مربوط به دعا قوی‌تر بشود، قطعا این سلاح بُرّا تر و تاثیر گذار‌تر خواهد بود.

#دعا

#دعا_به_عنوان_سلاح_مومن

#دعا_و_رد_قدر

#دعا_و_رد_قضا

#شدت_تاثیر_دعای_جمعی

اگر باور کردیم که این حقیقتا سلاح است و حقیقتا قدرت تغییر دارد، می‌تواند سر نوشت جنگ‌ها و مقاومت‌ها را تغییر بدهد، آن موقع با اطمینان و باور به این سلاح چنگ و دست می‌زنیم. اینطور نیست که بی باور و بدون ایمان و اطمینان به سمتش برویم. احساس بکنیم که هر دعای ما در هر گوشه‌ای از عالم خودش یک کمک و تایید و سلاح جدید است. و اگر این دعا جمعی شود، قطعا سلاح جدیدی است که دشمن به آن دست ندارد. یعنی بعضی از اسلحه‌ها برای دشمن ناشناخته است، و قدرت مقابله برای او را ندارد. از جمله آن سلاح‌ها که برای او ناشناخته است و خود را ناگهانی آشکار می‌کند بدون اینکه او برایش قابل پیش بینی و مقابله باشد، دعاست. اگر این باور در جامعه شکل بگیرد، هم در هر حادثه‌ای روح معنوی جامعه بالاتر می‌رود و هم جامعه به یک باور جدیدی می‌رسد و هم آن پیوست اجتماعی در رابطه با معنویات و وحدت شدت پیدا می‌کند.

#دعا_به_عنوان_سلاح_ناشناخته_برای_دشمن

در روایت شریف می‌فرماید الدعاء جند من اجناد الله تعالی. یکی از جنود الهی است که نه فقط خودش سلاح است، بلکه جنود هم هست. لشگر هم هست. شما فقط با دعا سلاح ایجاد نمی‌کنید، بلکه علاوه بر سلاح جنودی که این سلاح را به همراه داشته باشند ایجاد می‌کنید. این خیلی عظیم می‌شود. چقدر ما واقعا دلمان می‌خواهد در جبهه مقاومت در مقابل دشمن بایستیم. اما شرایط رفت و آمد برای همه مقدور نیست. اما طلبش در وجود همه‌مان به عنوان یک شیعه غیرتمند، مومن غیرتمند، مسلمان غیرتمند وجود دارد. این غیرتمان را تا وقتی که امکان بروز بیرونی ندارد که بتوانیم در آنجا حاضر بشویم، می‌توانیم این را با خلق سلاح جدید و جنود جدید با دعاهای باورمندانه‌مان این کار را انجام بدهیم. لذا الدعا جند من اجناد الله تعالی مجند. آن هم جنود مجند. جنود مجند یعنی پی در پی و آماده. یعنی یک لشگر فقط نه. جنودی که پی در پی می‌رسند. آن هم آماده کارزار هستند. جنود تعلیم دیده، جنودی که سلاحشان در دستشان آماده است، نه جنودی که بروند تا آماده بشوند. این‌ها نیروهای به تعبیر امروزی واکنش سریع هستند. همیشه در حالت آمادگی هستند. دعا به مقدار باور آن نیرو واکنش سریع است که لحظه‌ای هم تاخیر درش نیست. یعنی من الان اینجا با این باور این دعا را داشته باشم همین الان این جند در آنجا اثر گذار می‌شود. این منافات با این ندارد که من بگویم من اینجا می‌نشینم دیگری بجنگد. نه. اگر زمینه رفتن باشد ما هم می‌رویم. اما اگر زمینه رفتن نیست، همین که انسان نمی‌تواند این دعا راهی است برای رفتن. تازه اگر هم کسی آنجا رفت هم نیاز به دعا دارد. نه اینکه اگر قدرت رفتن بود بی نیاز از دعا بشود. همانجا کسی که آنجا هست نیاز به دعا برایش بیش از کسی است که اینجاست. چون در آنجا اضطرار را بیشتر می‌بیند و لذا التجاء به سوی خدای سبحان برایش شدیدتر محقق می‌شود. با یک انقطاعی این دعا صورت می‌گیرد. اجابتش قطعی‌تر و بیشتر هم می‌شود. در روایت شریف به دنبالش می‌فرماید دعا جند من اجناد الله تعالی که مجندٌ، یرد القضاء بعد أن یبرم. بعد از آنکه قضا مبرم و حتمی شده، دعا می‌تواند آن را برگرداند. نسبت به اوجش می‌فرماید که قدرت برگرداندن دارد، چه برسد به جایی که تا این مرتبه هم قطعی نشده باشد. به راحتی برمی‌گرداند. منتها برگشتش به شدت باور ما و انقطاع از اسباب دیگر است که شکل می‌گیرد.

#دعا_لشگر_آماده_الهی_است

یا می‌فرمایند

لایغنی حذر من القدر و الدعا ینفع مما نزل و مما لم ینزل (لن ينفع حذر عن قدر و لكنّ الدّعاء ينفع ممّا نزل و مما لم ينزل‏)

هیچ چیزی در رفع قدر انسان را از دعا بی نیاز نمی‌کند، بعد می‌فرماید دعا ینفع مما نزل، حتی آنی که نازل شده است، دعا برای آن هم نافع است. نه فقط آنی که نازل نشده است که قبل از نزول نافع باشد. یعنی پای دعا در تاثیر حتی منحصر به جایی که نازل نشده است فقط نیست. همانی هم که نازل شده است قدرت برگرداندن و تبدیل در او هست. یعنی می‌شود واقعه و مصیبتی که نازل شده است یک دفعه با این دعا تبدیل بشود به حسنه و فرصتی که احاطه نعمت در این ابتلا دیده بشود. اگر این دعا نبود فقط آن رویه بلیه و سختی در این دیده می‌شد.

#فایده_دعا_حتی_در_وقایع_نازل_شده

لذا باب دعا را به عنوان باب عظیمی که هم تولید سلاح است، هم تولید جنود و سپاهیان آماده است و هم اینکه انقطاع به سوی خداست و هدف عالی نظام ابتلائات عالم برای این است که به این سو برود را از دست ندهیم.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

#دعا

#آثار_دعا

بحثی که در این جلسه در مورد دعا کردیم شامل هر سه فرازی است که مقام معظم رهبری در رابطه با پیروزی مقاومت فرمودند که هم ناظر به خواندن سوره فتح است، و هم دعای نصر که دعای چهاردهم است و هم دعای توسل که همه این ‌ها برای توسل به حضرت حق برای پیروزی محور مقاومت است، لذا بحث دعا مقدمه برای هر سه حرکتی است که بیان کردیم.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “تفسیر سوره فتح، جلسه 5” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

دریافت دوره آموزشی

لطفا جهت دریافت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید