تواصی

مقام معظم رهبری:

«این دو جمله‌ی حیاتی و اساسی و جاودانی قرآن که «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر»، برای ما همیشه دستورالعمل است و امروز بیش از همیشه. تواصی به حق یادتان نرود؛ تواصی به صبر یادتان نرود. صبر یعنی پایداری، یعنی ایستادگی، یعنی خسته نشدن، یعنی خود را در بن‌بست ندیدن؛ این معنای صبر است. راه حق را بروید، دیگران را هم به راه حق بکشانید. کوشش کنید؛ بچّه‌های مؤمن، مسلمان، علاقه‌مند، هیئتی و به معنای واقعی کلمه قرآنی و اسلامی سعی کنند در محیط دانشگاه، در محیط‌های گوناگون تأثیر بگذارند، محیط را به همان رنگی که خودشان به آن معتقد هستند ــ به راه خدا ــ منوّر کنند و ملوّن کنند. و این تواصی بر شما لازم است، برای ما لازم است. امروز، هم به حق تواصی کنید، هم به صبر. نگذارید محیط، محیط خسته‌ای بشود، محیط ازکارافتاده‌ای بشود.»

فصل اول

جلسه اول - اقامه دین در تاریخ انبیاء!

1- راه رشد دین

راه رشد دین اقامه دین است و با اقامه دین دین رشد می‌کند و اگر دین در دائره مفاهیم باقی ماند توسعه در دین ایجاد نمیکند

2- مصادیق رشد

مثال های این موضوع در تاریخ انبیاء نمایان میشود ، انبیاء در بستر کاری خاص مردم را دعوت به دین می‌کردند از نوح نبی تا حضرت رسول(ص)

3-داستان حضرت نوح و ساختن کشتی

4-داستان ذوالقرنین و ساخت سد

1-مصادیق اقامه دین در دوران پیامبر اکرم(ص)

عهد اخوت و هجرت

2- بیان مصادیق اقامه دین در انقلاب اسلامی 

3-نسب انقلاب اسلامی با اقامه دین دور دوران گام دوم

1- جذب به چیست؟
جاذبه جذب به اقامه دین است نه بیان مفاهیم دین

2- الگوی خانواده مقاوم
خانواده ولایی الگویی برای داشتن یک خانواده مقاوم

1- نقش نیت برای ظهور

برای ظهور باید اقامه دین صورت بگیرد و لازمه اقامه دین نیت اعمال برای اقامه دین است.

2-عمق اقامه دین

اقامه دین باید از محسوسات تا خیال و از خیال تا عقل برود تا بتواند تاثیر لازم را بگذارد و قدرت مند ترین مکتب ها مکتبی است که بتواند عظیم ترین معارف را از محسوس ترین طریق بیان کند

1- حساس تر بودن وضعیت ایران بعداز انقلاب
ایران اسلامی بعد از انقلاب بسیار حساس‌تر از ایران دوران انقلاب است .

2- رقتار متفاوت انبیاء در اقامه دین
انبیا برای اقامه دین هر رفتار خود را با دین مرتبط می‌کردند.

3- فرهنگ “کار کردن” می‌شود فرهنگ قرب الی الله

1- شکست مرز های غلط قبلی با پیوند و ایجاد اخوت
در دوران رسول اکرم(ص) برای پیوستگی بیشتر بین مؤمنین عهد أخوت جاری کردند با این کار مرز های غلط قبلی که بین افراد مدینه ومکه بود را شکستند و موجب روابط جدید و پیوند بیشتر بین مؤمنین شدند.

2- رشد ایمان
ایمان از دوره اول اسلام تا کنون رو به تضایف است.

1- هدف مشترک در جامعه‌ی ایمانی
همان گونه که بین اعضای بدن ارتباط وجود دارد؛ بین جامعه ایمانی همین رابطه‌ی باید براساس یک هدف مشترک وجود داشته باشد.

2-رشد علاوه بر بقاء
اگر بدن انسان،‌ به اندازه‌ی نیاز بدن ورودی داشته باشد بدن بقاء پیدا می‌کند اگر ورودی بیشتر شود علاوه بر بقاء رشد پیدا می‌کند.

3- أعضاء وجوارح هر موجود زنده‌ای در تأثیر و تأثّر است 

1- «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ »
خسران اجتماعی یعنی ورودی‌های جامعه کمتر از خروجی‌های جامعه باشد.

2- اهمیت ورودی برای جامعه
جامعه، زمانی رشد می‌کند که ورودی بیشتر از خروجی جامعه باشد.

3-«والعصر »
عصر، به معنای فشرده شدن است

1- راه نجات از خسران اجتماعی
انسان در اجتماعات در خسران است مگر به چهارشرط الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

2- ارتباط هم فرصت است و هم تهدید
اگر ارتباطات بین جامعه با تواصی که وسیله ای برای ارتباط بین مؤمنین است زیاد نشود اتحاد مؤمنین از بین خواهد رفت و نبود ارتباط موجب از هم پاشیدن اجتماع خواهد شد

1- نگاه به اجتماع متعدد است : اجتماع افراد بدون هدف مشترک

2- اجتماع افراد براساس هدف مشترک است که مراتف مختلف دارد

3-بهترین مرتبه رشد انسان
بهترین مرتبه، مرتبه ای است که توسعه در وجود انسان ایجاد می‌کند و مَنِ انسان فرا تر از خود و خانواده اش می‌رود.

1- حیات اجتماعی نتیجه قهری ایمان و عمل صالح
لازمه تواصی عمل صالح و لازمه عمل صالح ایمان به خداست.

2- توسعه تواصی موجب توسعه استحکام اجتماعی می شود
هرچه ارتباط بین افراد بیشتر شود و هرچه تواصی بیشتر شود افراد جامعه به یک دیگر مرتبط تر می شوند.

1- تضایف ترکیب ابدان

ترکیب ابدان در سرعت حرکت اجتماع به سمت هدف مشترک بیشتر می شود و این قاعده برای روح و ارتباط جامعه با امام هم صدق می‌کند.

2- ظرفیت انسان ایمان کامل وعمل صالح تام است

3-بهترین مرتبه رشد انسان
سرعت جامعه با امام است که به بی نهایت می رسد و تحقق این ارتباط تنها با تواصی ممکن است.

1- تواصی زنجیره ایست برای نجات از هلاکت

2- تواصی ایجاد حلقه‌ی مراقبتی است.
تواصی یعنی شناساندن حق ، شناساندن حق به رفتار است .

3-وظیفه‌ی تمامی انسان‌ها
شناخت و شناساندن تواصی مربوط به همه انسان هاست. حق :هرچه انسان را به خدا سوق دهد

1- کارایی تواصی
تواصی برای شناساندن حقیقت به کار می‌آید.

2- اهمیّت شناسایی اضداد
برای شناخت حقیقت لازم است اضداد ان را نیز بشناسیم

1- تواصی صبر باید فعالانه باشد نه انفعالی

2- صبر بر سه قسم است:
قال رسول الله (ص): «الصَّبْرُ ثَلاثَةٌ، صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصیبَة، وَ صَبْرٌ عَلَی الطّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ المَعْصِیَة»
1.صبر به هنگام مصیبت 2.صبر بر اطاعت 3. صبر برای پرهیز از معصیت

3-تصابر به چه معناست؟
تصابر یعنی تکیه صبرها بریک دیگر وتبدیل به صبر واحد

1- بزرگترین مصداق تواصی
از بزرگ ترین مصادیق تواصی، آمادگی جامعه برای ظهور است.

2- قدرت بی نهایت مؤمنین با تواصی
تواصی بین مؤمنین قدرتی را به وجود می آورد که قابل تصور نیست.

3-چاشنی تواصی به چیست؟
تنها لازمه تاثیر گذاری تواصی، اتحاد بین مؤمنین است.

4-شرط اول تواصی
شرط اول تواصی قدرت نفس است، کسی که می‌خواهد حرکت راسخ اجتماعی داشته باشد باید درمقابل نفس حرکت راسخ داشته باشد

1- رشد اقشار جامعه به کمک افراد فعال آن
اگر مؤمنان یک جامعه به صورت فعال و دغدغه مند شروع به تواصی کنند می‎‌تواند اقشار میانی جامعه را جذب خود کنند و با خود همراه کنند.

2- حضور پر رنگ یعنی؟
حضور پررنگ به معنای بودن در صحنه بودن است.

3-جلوگیری از نفاق
اگر مؤمنان در حرکت های خود متحد باشند، می توانند در مقابل هر نفاقی و دشمنی مقابله کنند.

4-تواصی  یعنی جذب نیرو اتحاد میان نیروها

1- نزدیک شدن به ظهور
هرچه ارتباط بین مؤمنین قوی‌تر شود، به ظهور حضرت حجت نزدیک تر می‌شویم.

2- تواصی تقویت کننده است.
تواصی به صبر و تواصی به حق است که موجب قوی شدن رابطه بین مؤمنین می‌شود.

3-عامل کندی در حرکت
امروز تعداد مؤمنین و شعور مؤمنین نسبت به دوران انقلاب بیشتر است فقط به صورت انفرادی حرکت می‌کنند و این به خاطر نبود تواصی است.