سلام علیکم و رحمة الله
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا
در محضر سوره فتح بودیم با آیات دلنشینی که کأنه دارد سرگذشت ما را الان بیان میکند. همانطور که در روایت هم میفرماید که القرآن یجری مجری الشمس، قرآن هر روز طلوعی دارد مثل خورشید که هر روز طلوعی دارد. لذا این شأن نزول امروزی هم دارد و ما این را خوب احساس میکنیم که تا مدتها محور مقاومت یا مجاهدان هر کدام به دنبال حفظ خودشان بودند، اما الان به طوری شده است که دشمن احساس میکند این محور مقاومت در ارتباط و اتحاد با هم قدرت پیدا کرده است به عنوان یک فرهنگ زنده جوشان که مردم تشنه این فرهنگ هستند، میتواند گسترش پیدا بکند و فرهنگ رخوت زای سوسیالیست و لیبرالیسم را به گوشهای کشانده است. به تعبیر مقام معظم رهبری غاصبان صهیونیستی که تا الان دنبال گسترش بودند، در این مرحله به جایی رسیدند که الان احساس میکنند که برگشتند به 70 سال پیش که تازه میخواهند خودشان را تثبیت بکنند. از این طرف مومنان فزاینده شدند، به نگاه توسعه و گسترش افتادند، از طرف مقابل دشمن رسید از مرتبه گسترش خودش به مرتبه حفظ خودش. یعنی او عقب رفت. هرچقدر ما در این نگاه قدرتمان بیشتر جلو برود و فزاینده باشد، آنها بیشتر عقب میروند.
چقدر سنتهای الهی زیباست.
اگر این باورها در تحلیلهای ما دیده بشود، آن وقت میفهمیم اگر دشمن عقب رفته است، حتما جامعه ایمانی یک مرتبه جلو آمده است. یعنی این باور از اینور هم صورت میگیرد. وقتی این حالت ایجاد بشود، خودش قدرت ایجاد میکند برای مومنین، خود این باور قدرت ایجاد میکند. چون نمیگذارند در تبلیغات رسانهای که این باور جلو رفتن مومنان و مجاهدان و محور مقاومت خوب شکل بگیرد. لذا دائما میخواهند تضعیفش بکنند.
به همین جهت هم هست که توطئه بعد توطئه میکنند تا این باور تثبیت نشود. اگر تا جریان لبنان آرام میشود تا حدودی، بلافاصله جریان سوریه علم میشود. و یقین داشته باشید تا جایی که دشمن به قعر نزولش نرسد هیچ گاه دست از دست و پا زدن برنمیدارد. حتما اینجا هم اگر به پایان برسد، راه دیگری را برای کار دیگری آغاز میکند. باید منتظر فتنههای مختلفی بود که در پیش است. مومن آمادگیاش در این مسئله زیاد است.
#تداوم_مقابله_جبهه_حق_و_باطل_تا_ظهور
#رشد_محور_مقاومت
#سنتهای_الهی_در_جریان_مقاومت
در محضر آیات سوره فتح بودیم. فرمودند
لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَ يُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَ كَانَ ذٰلِكَ عِنْدَ اللَّهِ فَوْزاً عَظِيماً ﴿5﴾
عرض شد که اینجا که خدا میفرماید یکفر عنهم سیئاتهم شاید نقصهای جامعه ایمانی باشد که پوشیده میشود به نحو اجتماعی، که اگر این پوشیده بشود، و کان ذلک عند الله فوزا عظیما. فوز عظیم این میشود. نگاه فردی هم راه دارد که کسی که تکفیر سیئه بشود، سیئاتش بخشیده بشود و وارد بهشت خلد بشود و سکینه و آرامش برای او محقق بشود، و ایمان بعد ایمان پیدا بکند، این چهارتا که محقق شد، کان ذلک عند الله فوزا عظیما. حیات دنیایش با آرامش ایمانی، ورودش به بهشت خلد نهایی، این کسی که آغازش با آرامش باشد، پایانش با بهشت خلد باشد، قطعا فوز این است، و فوز عظیم این است که نتیجه وسعادت نهایی این است که انسان دنیا و آخرتش، مومن و اهل ایمان، مطابق اراده الهی باشد.
با این نگاه عیبی ندارد که بگوییم این جنات تجری بهشت خلد هم باشد.
#فوز_عظیم_مومن_و_جامعه_ایمانی
یکفر عنهم سیئاتهم را چطور معنا بکنیم؟ با اینکه قبلش بیان شده است که طبتم فادخلوها خالدین، قبل از ورود به بهشت پاک میشوند، شاید یکی از معانی که گفته بشود این است که یکفر عنهم سیئاتهم آن نقصانهای وجودی که قبل از ورود به بهشت داشتند، نه خودشان بعد از این میبینند و نه دیگران میبینند. یکفر عنهم سیئاتهم، این است که دیگر اینها نقصانها را بعد از این نمیبینند. چون بهشت جایگاهی است که وقتی کسی وارد در او میشود از هر غلی انسان راحت است. در تعبیر آیه شریفه میفرماید از هر غلی در آرامش هستند.
وَ نَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ
هر غلی را از سینههای اینها خارج میکنیم، آیه شریفه بعد از این است که اینها وارد بهشت میشوند. نزعنا ما فی صدورهم من غل. هیچ غلی در سینههای اینها باقی نمیماند. شاید بتوانیم بگوییم این آیه شریفه هم که میفرماید یکفرعنهم سیاتهم، یعنی همه نقصانهایی که ممکن بود در زندگی دنیا، سیئات یا نقصانها از اینها سر زده بود، وقتی وارد بهشت میشوند از وجود اینها پاک میشود و دیگر این ها ا نمیبینند که همین آزردهشان بکند در بهشت. در بهشت جای آزردگی نیست. آنجا فقط جای تنعم و حال لذت قرب الی الله است که آن حال التذاذ با خدای سبحان مانع میشود از اینکه موانع قبلی در کار باشد.
این هم از رحمتهای الهی است که در بهشت مثل دنیا نیست که خوف و رجا در کار باشد. لذا به دنبال همین میفرماید که کلامشان الحمدلله رب العالمین است. آنجا حمد بدون تسبیح اتفاق میافتد.
حمد با تسبیح یعنی دو طرف تنزیه و تشبیه، و نقص و کمال. اما آنجا کار اینها بعد از اینکه این غل از صدور اینها کنده میشود، کارشان حمد است. با این تعبیر شاید بتوانیم بگوییم یکفر عنهم سیئاتهم بعد از ورود بهشت از این جهت هم قابل تفسیر و تبیین باشد.
#تکفیر_سیئات_بعد_از_ورود_به_بهشت
اما در عین حال منافات ندارد که آن تفسیر اجتماعی و آن زندگی دنیایی را شامل بشود. چون یک اتحادی بین دنیا و آخرت است.
اینطور نیست که بهشت بعد از این محقق بشود. بلکه بهشت محقق هست، چشمها باز میشود، و آن لذت و بودن در آنجا دیده میشود. با این نگاه آن کسانی که این تنعم را در دنیا زودتر ببینند، برای اینها این زودتر احساس میشود و این ورود زودتر محقق میشود. جریانات مختلف این مطلب را نشان میدهد. واقعه زید هم نشان میدهد که همین الان بهشتیها را در بهشت میبینم و جهنمیها را در جهنم میبینم. زفیر جهنمیها را همین الان ادراک میکنم. تنعم و لذت بهشتیان را همین الان احساس میکنم.
#بصرك_الیوم_حدید
#اتحاد_دنیا_و_آخرت
#محقق_بودن_آخرت
#آخرت_باطن_دنیاست_نه_بعد_از_دنیا
إنشاءالله خدای سبحان جامعه ایمانی ما را بهشت خلد همه مومنانی قرار بدهد که در آن روز به روز ایمان ما مضاعف بشود و ملکه ایمان، ایمان مستقر در وجود ما إنشاءالله محقق باشد. ایمان مستودع ما که ودیعه است و ممکن است از ما جدا بشود تبدیل به ایمان مستقر بشود و همه موانعی که ممکن است ما را از راه ایمان باز بدارد، در وجود ما ریشه کن بگرداند. دست شیطان را از سر این جامعه همانطور که در زمان ظهور با ذبح شیطان دست شیطان از سر جامعه ایمانی ظهور برچیده میشود، إنشاءالله به عنایات الهی به برکت وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، جامعه ما یک جامعه ایمانی به دور از هر گونه غل و آزار شیطانی محقق بشود.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
-این سنت الهی در رابطه با منافقین داخلی هم هست؟ مثلا در جریان امام حسین علیه السلام، حضرت با قدرت جلو آمدند، اما در ظاهر آنها عقب نرفتند و حضرت به شهادت رسیدند.
عرض کردیم که یک جریان جامعی است که غلبه ظاهری یکی از شئونش است. اگر در قطعه جامع دیده بشود، مقصودی که آنها داشتند غلبه ظاهری نبود. مقصود آنها غلبه گفتمانی بود، میخواستند گفتمانشان حاکم بشود. غلبه ظاهری را وسیلهای برای غلبه گفتمانی قرار داده بودند. لذا این هدف وسطایشان بود نه هدف علیاشان. اما دشمن به هدفش نرسید. از همان روز عاشورا جلو علیهشان شد. لذا بعد از جریان عاشورا بقا و دوامشان کوتاه شد. به تعبیر شهید مطهری رحمة الله علیه بنی امیه یک حزب قوی بودند. اصلا با بنی عباس که یک طائفهای بودند که نظم و تشکیلات قوی نداشتند خیلی متفاوت بودند. اما بنی امیه با همه قوت حزبی که داشتند و تشکیلاتی بودن، عمرشان کوتاه شد. حدود 100 سال. در حالی که بنی عباس 700 سال حکومت کردند. نسبت این دو را که آدم نگاه بکند که بنی امیه که یک تشکیلات قوی و حزب قوی بودند ولی دوامشان اینقدر شده، با جریان بنی عباسی که یک دفعه محقق شد، برنامه کلانی برای این کار نداشتند، حزب هم نبودند، درون خودشان هم خیلی علیه هم بودند، ولی 700 سال دوام آوردند. اگر آدم بنی امیه را ببیند، میگوید بنی امیه باید 2000 سال دوام میآوردند با آن نظمی که داشتند. اما بنی امیه خودشان نقل کردند که بواسطه جریان عاشورا از هم پاشیدند. قوامشان از دست رفت. دیگر آن قوت و قدرت و شوکت برایشان ایجاد نشد. لذا دائما برای حفظ خودشان جنگیدند بعد از این. تا به حال رو به گسترش بودند، بعد از این قیامهای مختلف توابین و بعدیها و … دائما بنی امیه برای حفظ خودشان میجنگیدند که بمانند.
#جریان_عاشورا_و_سنتهای_الهی
#تبیین_شکست_ظاهری_امام_حسین_علیه_السلام
-اینکه بعضی از عرفا یا زید نقل میکند که میبینند جهنم و بهشت را مربوط به برزخ نمیتواند باشد؟
اصلش مانعی ندارد. مراتب رویت است. بعضی بهشت و جهنم برزخی را میبینند، بعضی بهشت و برزخ خلد را میبینند همین جا.
-این وعده که کهکشانها و ستارهها فرو میریزند و …
یکی از بحثهای مهمی است که در بحث معاد در بحث اندیشه اسلامی مفصل این را بیان کردیم در چند جلسه که من مات فقد قامت قیامته. در عین حال برای او همه کهکشانها فرو ریختند. همه چیز تکویر شده است. هیچ چیزی اثر خودش را ندارد. قیامتش به پا خواسته است. اما در بیرون این محقق شد یا در وجود او؟ در وجود او محقق شد، در عین اینکه در بیرون خورشید سر جایش است. یکی از احتمالات این است که قیامت که به پا میشود چشمها باز میشود. میبینند که شمس مکوّر است. ممکن است با تکویر بیرونی شمس هم همراه باشد. اما اصل رویت درونی است که اینها میبینند از قبل مکوّر بوده است نه الان مکوّر است. یعنی اینها مییابند که خورشید از اول نور مربوط به خودش نبوده است. نه اینکه از اول بوده، از حالا به بعد نیست.
یعنی اساس نگاه توحیدی، برزوا لله الواحد القهار آشکار میشود.
#بصرك_الیوم_حدید
#محقق_بودن_آخرت
#آخرت_باطن_دنیاست_نه_بعد_از_دنیا
#تکویر_شمس_در_قیامت