صدق

مقام معظم رهبری:

«راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان می کنید.»

فصل اول

جلسه اول - دروغ، ایستادن در مقابل همه‌ی هستی!

1- از صالح بودن تا مصلح شدن و اثر روح جمعی بر اعمال

2- دروغ، ایستادن در مقابل همه‌ی هستی

3-دروغ چیست؟

4- راستی، راه رسیدن به ظهور

5- ظهور، دوران تحقق کامل راستی

1-خداوند متعال، اولین صدّیق

2- النجاة فی الصدق
النجاة فی الصدق را همیشه به یاد داشته باشیم

3-جایگاه توریه

4- دروغ؛ حیا را می‌برد

5- دروغگو، با تمام اسماء الهی در می‌افتد

1- کذب، حرکت به سوی نفاق است

2- عواقب ریشه کن نکردن دروغ

3- اعضای بدن، بر علیه شخص دروغگو شهادت می‌دهند

4- یکی از راه‌های مهم رسیدن به صدق، ایجاد عهد جمعی است

5- رابطه اخلاص و صدق

6- راستگویی، مطابقت با هماهنگی عالم است

1- رابطه‌ی همه‌ی هستی با یکدیگر بر اساس صدق است

2-تکذیب، دو چیز را به همراه خود دارد:

  1. ادعای جدید 2. از بین بردن گذشته

3- کذب یعنی بر هم زدن رابطه‌ی یک جزء هستی با کل آن

4- کذب یک زنجیره رسوایی به همراه دارد که برای توجیه یک دروغ باید چند دروغ دیگر گفته شود

3- صدق یک امر فطری است ولی کذب خلاف طبیعت است

1- دنیا دار صدق است
دنیا دار صدق است و اگر کسی گول می‌خورد، با میل و هوس خودش درگیر دنیا می‌شود. دنیا دار عافیت است اما برای کسی که درست فهم کند.

2- آثار نشناختن درست دنیا
ما بخاطر اینکه دنیا را درست نشناختیم، با آن ارتباط غلط برقرار می‌کنیم.

3- ارتباطات و تعلقات ما
ارتباطات و تعلقات ما بر اساس معرفت‌های ما است، برای اصلاح روابط، باید دیدگاهمان را اصلاح کنیم.

4- راه اصلاح شناخت
اگر انسان خودش را درست بشناسد، می‌فهمد که باید بر اساس صدق حرکت کند تا رشد و کمال حاصل شود.

1- وقایع در عالم
هر واقعه ای در عالم برای ما موعظه و پیامی به همراه خود دارد.

2- اجابت دعای بندگان
اجابت دعا از سوی خداوند مطلق است امّا بندگان حد می‌زنند.
ما فقط صورت ظاهری اعمال را می‌بینیم ولی باطن آن‎‌ها تا خزانه‌ی الهی کشیده شده است.

3- نابود کننده ی ایمان
دروغ در ایمان رخنه ایجاد می‌کند.

1- صدق، انسان را به نیکویی می‌رساند

2- آدمی از کذب به کذّاب می‌رسد

عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إِيَّاكُمْ وَ اَلْكَذِبَ فَإِنَّ اَلْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى اَلْفُجُورِ وَ اَلْفُجُورَ يَهْدِي إِلَى اَلنَّارِ .(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل  ,  جلد۹  ,  صفحه۸۶)

3- صدق، دارای مراتب است، گاهی در گفتار، گاهی در نیّت و گاهی در اراده است.
مؤمن دروغگو نمی‌شود.

4- طعن ملک یعنی به دنبال رسوایی دروغگو هستند
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا كَذَبَ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ لَعَنَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ خَرَجَ مِنْ قَلْبِهِ نَتْنٌ حَتَّى يَبْلُغَ اَلْعَرْشَ وَ يَلْعَنُهُ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ وَ كَتَبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ لِتِلْكَ اَلْكَذِبَةِ سَبْعِينَ زَنْيَةً أَهْوَنُهَا كَمَنْ يَزْنِي مَعَ أُمِّهِ.( بحار الأنوار  ,  جلد۶۹  ,  صفحه۲۶۳)

5- دروغ، توبه می‌خواهد
ترک دروغ، جلوی توجیه دیگر گناهان را هم می‌گیرد.